Ben je benieuwd naar verhalen achter het nieuws en niet een zoveelste herhaling van het nieuws zelf? Mediabedrijven gaan je teleurstellen!
Want zij blijven “nieuws” herhalen zolang er animo voor is.
Ook als de inhoud compleet afwijkt van de realiteit, of verouderd is en de feiten, die vaak minder alarmerend zijn, allang bekend zijn!
En dit is waarom……..
We zijn tegenwoordig zelfs zover dat steeds meer mensen geen TV meer kijken, maar online op een mobieltje of tablet. Gewoon lekker op een zelf gekozen tijdstip/plek en klikkend op alléén de programma’s die je als kijker echt wilt zien.
Het zal niemand verbazen dat, als zelfs TV kijken ouderwets is, niemand meer een abonnement heeft op een papieren versie van de krant of een tijdschrift.
Voor wie het niet kent, een krant is een op papier gedrukte verzameling met het nieuws van gisteren.
Nieuws van gisteren?
Ja oud nieuws dus!
Want, op een enkele avondkrant na kunnen ze nieuws niet sneller drukken en in de brievenbus bezorgen. Maar hoezeer dit ook ouderwets en traag is, had dit zeker ook voordelen!
Door betalende abonnees was er geld voor journalistiek onderzoek én journalisten hadden tijd om onderwerpen echt te onderzoeken. Want als krant was niet alleen geliefd als je de eerste (en liefst enige) actuele onderwerpen benoemde, maar de inhoud moest wél kloppen!
Om maar met de deur in huis te vallen, tegenwoordig is het verdienmodel compleet anders! Wie heeft er nog een papieren krant op de mat liggen of een abonnement op een magazine? Precies, op een enkeling na niemand meer! We informeren ons via het internet. Dus…….
Tegenwoordig verdienen mediabedrijven hun geld met bezoekers op hun website!
Maar hoe verdient een krant dan geld als jij ‘even’ langs komt om een artikel te lezen en je daarna gelijk weer vertrek?
Het antwoord is reclame!
Maar jij bent slim en je weet dit! Dus je bezoekt zo’n pagina heel bewust en je klikt niet op die aantrekkelijke reclameboodschappen, of andere onderwerpen die met een pakkende kop rondom het artikel worden gepresenteerd. Dus dan hebben ze niets aan je verdiend!
Toch?
Helaas, ook wanneer je nergens anders op klikt dan alleen het artikel, ben je voor de krant een bron van inkomsten. Nog afgezien van de waardevolle cookies die je zoals altijd zonder te lezen geaccepteerd hebt.
Naast premium bezoekers – die meer nieuws en minder reclame te zien krijgen dan jij en ik – verdienen kranten aan de verkoop van advertentieruimte! De grote van het bereik bepaald de hoogte van de advertentiekosten. Kranten moeten het dus hebben van veel online-publiek! Heel veel!
En daar gaat het mis!
Goed onderbouwde artikelen met onderwerpen die echt onderzocht zijn kunnen niet samengevat worden in een korte pakkende tekst. Die zijn wat langer van stof en daar moet je als lezer wél even voor gaan zitten. En dat doet bijna geen mens meer! Kortom, journalistiek onderzoek kost geld en levert niet perse meer bezoekers op. Want steeds minder mensen hebben tijd om te lezen.
Shit sells!
Is het artikel echt nieuwswaardig? Niet belangrijk!
Is de inhoud onderzocht? Niet belangrijk!
Fake news? Nou en!
Klopt de inhoud wel? Niet belangrijk!
Zolang ze maar de eerste zijn die het publiceren!
Tegenwoordig telt alleen het aantal bezoekers op de website en Facebookpagina van de krant!
Maar we doen het zelf. Een pakkende kop in Chocoladeletters, een paar korte intrigerende zinnetjes en ze hebben ons “in the pocket!”.
En herken je jezelf al? Hoe boos en verontwaardigd ben je als je ziet dat de titel van het artikel compleet verkeerd gekozen is?! Hoe verontwaardigd ben je als je artikelen écht leest en de kronkel in de tekst ontdekt? Of verwijzingen naar bronnen ziet die niet kloppen?!
Stuk voor stuk delen wij die maar al te graag op social media.
Twitter staat vol met meningen van lezers die verwijzen naar artikelen. Facebook? Ook daar roepen wij met z’n allen maar wat graag hoe het echt zit. Want we zijn zelf, ook weer door het internet, een stuk slimmer dan vroeger!
Kort samengevat:
Wij zijn slimmer geworden en ondanks dat echt nieuws steeds schaarser wordt, is er een verdienmodel ontwikkeld waarbij de journalist veelal alleen onderwerpen van andere mediabedrijven kopieert. Lekker makkelijk toch? Die artikelen zitten al vol met truukjes om je te lokken.
Helaas komen we daardoor bijna nooit verder dan zoveelste herhaling van het nieuws en lezen we steeds minder vaak de echte verhalen achter het nieuws!
Het enige dat jij en ik hieraan kunnen doen is minder aandacht geven aan deze artikelen! Maar ik geef toe, dat is echt niet makkelijk! Maar misschien doe je er verstandig aan om in ieder geval geen links naar deze bronnen te delen in je berichten!