Menu
For your information
  • Home
  • Dossiers
    • E-sigaret
    • Bamboe verkeersbord
    • Nextdoor
  • Over deze site
    • Privacybeleid
For your information

Home » Overige » Eigen schuld, dikke……

Eigen schuld, dikke……

Posted on 25 oktober 201919 december 2019 by Marc Berendsen

Ben je benieuwd naar verhalen achter het nieuws en niet een zoveelste herhaling van het nieuws zelf? Mediabedrijven gaan je teleurstellen!
Want zij blijven “nieuws” herhalen zolang er animo voor is.

Ook als de inhoud compleet afwijkt van de realiteit, of verouderd is en de feiten, die vaak minder alarmerend zijn, allang bekend zijn!

En dit is waarom……..

We zijn tegenwoordig zelfs zover dat steeds meer mensen geen TV meer kijken, maar online op een mobieltje of tablet. Gewoon lekker op een zelf gekozen tijdstip/plek en klikkend op alléén de programma’s die je als kijker echt wilt zien.

Het zal niemand verbazen dat, als zelfs TV kijken ouderwets is, niemand meer een abonnement heeft op een papieren versie van de krant of een tijdschrift.

Voor wie het niet kent, een krant is een op papier gedrukte verzameling met het nieuws van gisteren.

De krant gaat je teleurstellen!

Nieuws van gisteren?

Ja oud nieuws dus!
Want, op een enkele avondkrant na kunnen ze nieuws niet sneller drukken en in de brievenbus bezorgen. Maar hoezeer dit ook ouderwets en traag is, had dit zeker ook voordelen!

Door betalende abonnees was er geld voor journalistiek onderzoek én journalisten hadden tijd om onderwerpen echt te onderzoeken. Want als krant was niet alleen geliefd als je de eerste (en liefst enige) actuele onderwerpen benoemde, maar de inhoud moest wél kloppen!

Om maar met de deur in huis te vallen, tegenwoordig is het verdienmodel compleet anders! Wie heeft er nog een papieren krant op de mat liggen of een abonnement op een magazine? Precies, op een enkeling na niemand meer! We informeren ons via het internet. Dus…….

Tegenwoordig verdienen mediabedrijven hun geld met bezoekers op hun website!
Maar hoe verdient een krant dan geld als jij ‘even’ langs komt om een artikel te lezen en je daarna gelijk weer vertrek?

Het antwoord is reclame!

Maar jij bent slim en je weet dit! Dus je bezoekt zo’n pagina heel bewust en je klikt niet op die aantrekkelijke reclameboodschappen, of andere onderwerpen die met een pakkende kop rondom het artikel worden gepresenteerd. Dus dan hebben ze niets aan je verdiend!

Toch?

Helaas, ook wanneer je nergens anders op klikt dan alleen het artikel, ben je voor de krant een bron van inkomsten. Nog afgezien van de waardevolle cookies die je zoals altijd zonder te lezen geaccepteerd hebt.

Naast premium bezoekers – die meer nieuws en minder reclame te zien krijgen dan jij en ik – verdienen kranten aan de verkoop van advertentieruimte! De grote van het bereik bepaald de hoogte van de advertentiekosten. Kranten moeten het dus hebben van veel online-publiek! Heel veel!

En daar gaat het mis!

Goed onderbouwde artikelen met onderwerpen die echt onderzocht zijn kunnen niet samengevat worden in een korte pakkende tekst. Die zijn wat langer van stof en daar moet je als lezer wél even voor gaan zitten. En dat doet bijna geen mens meer! Kortom, journalistiek onderzoek kost geld en levert niet perse meer bezoekers op. Want steeds minder mensen hebben tijd om te lezen.

Shit sells!

Is het artikel echt nieuwswaardig? Niet belangrijk!
Is de inhoud onderzocht? Niet belangrijk!
Fake news? Nou en!
Klopt de inhoud wel? Niet belangrijk!
Zolang ze maar de eerste zijn die het publiceren!

Tegenwoordig telt alleen het aantal bezoekers op de website en Facebookpagina van de krant!

Maar we doen het zelf. Een pakkende kop in Chocoladeletters, een paar korte intrigerende zinnetjes en ze hebben ons “in the pocket!”.

En herken je jezelf al? Hoe boos en verontwaardigd ben je als je ziet dat de titel van het artikel compleet verkeerd gekozen is?! Hoe verontwaardigd ben je als je artikelen écht leest en de kronkel in de tekst ontdekt? Of verwijzingen naar bronnen ziet die niet kloppen?!

Stuk voor stuk delen wij die maar al te graag op social media.

Twitter staat vol met meningen van lezers die verwijzen naar artikelen. Facebook? Ook daar roepen wij met z’n allen maar wat graag hoe het echt zit. Want we zijn zelf, ook weer door het internet, een stuk slimmer dan vroeger!  

Kort samengevat:
Wij zijn slimmer geworden en ondanks dat echt nieuws steeds schaarser wordt, is er een verdienmodel ontwikkeld waarbij de journalist veelal alleen onderwerpen van andere mediabedrijven kopieert. Lekker makkelijk toch? Die artikelen zitten al vol met truukjes om je te lokken.

Helaas komen we daardoor bijna nooit verder dan zoveelste herhaling van het nieuws en lezen we steeds minder vaak de echte verhalen achter het nieuws!

Het enige dat jij en ik hieraan kunnen doen is minder aandacht geven aan deze artikelen! Maar ik geef toe, dat is echt niet makkelijk! Maar misschien doe je er verstandig aan om in ieder geval geen links naar deze bronnen te delen in je berichten!

Geen gerelateerde posts.



geplaatst door Marc Berendsen

Marc is een dierenvriend en krijgt van mensen die dingen graag een score geven een dikke 4 uit 5. Hij is niet het type dat je gaat vertellen "dat het allemaal wel goed komt". Hij doet zijn huiswerk alvorens hij begin te schrijven. Hij kan slecht tegen onrecht, is eerlijk, oprecht en recht voor z'n raap. Hij heeft geen 9 tot 5 mentailteit, maar een 10 tot 3 en met de drie wordt niet 15:00 uur bedoeld.

Tip ons!

bezoek onze Telegram groep!

Categorieën

  • Duurzaam
    • Bamboe
    • Kerkhof van de Duurzaamheid
  • Gezondheid
    • E-sigaret
      • Research
  • Milieu
  • Overige
  • Politiek
  • Privacy
    • Nextdoor
  • Technologie
deelscooters gosharing felyx

Duurzaam verkeerbord na een jaar al vervangen

Archieven

  • februari 2023
  • januari 2022
  • mei 2021
  • april 2021
  • maart 2021
  • februari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augustus 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • mei 2020
  • april 2020
  • maart 2020
  • februari 2020
  • januari 2020
  • december 2019
  • november 2019
  • oktober 2019
  • september 2019
  • augustus 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • maart 2019
  • september 2018
  • april 2018
  • juli 2016

Tags

authoriteit persoonsgegevens blackface buurtapp chemours clickbait cookies corona deelscooter dossier-bamboe dossier-esigaret dossier-nextdoor-buurtapp dupont duurzaam esigaret etniciteit europees parlement genx getijdecentrale gezondheid gosharing KIJK kijktip LOL milieu n211 nextdoor onderzoek opgelicht Pfas pfoa popcorn privacy ring rivm solar solar subsidie subsidie surveilance wetenschap wifi windturbines youtube zonneenergie zwarte piet zwartepiet
©2025 For your information | Powered by WordPress & Superb Themes