En doet hetzelfde trucje als Nextdoor
Het kan goed zijn dat u straks in de brievenbus een brief van buurtapp Hoplr tegenkomt. Hoplr is een buurtapp, die net als Nextdoor – leden werven door middel van een uitnodigingsbrief. Eerder schreef ik al uitgebreid over de buurtapp nextdoor, en nu is het dus Hoplr.
Het lijkt erop dat Hoplr nu hetzelfde doet, er lijkt een reklame campagne te zijn ingezet – want overal in het land zijn meldingen van het opduiken van deze brief. Bij toeval zag ik dit bericht op twitter.
Zoals ik ook bij de buurtapp Nextdoor nieuwsgierig was, besloot ik ook even wat navraag te doen bij hoplr over de brief & code. Wat mij opviel was dat de brief niet was ondertekend door een ‘buurman’
Ook op facebook wordt er regelmatig gepost over deze uitnodigingsbrief van de firma Hoplr. Het is dus geen incident.
Hoplr brief op de mat
Op zaterdag 21 December valt er dan ook bij mij een hoplr brief op de mat. Byzonder – ik sta ingeschreven bij Postfilter – en heb zo’n shiny NEE/NEE sticker op de brievenbus.
Busted! – Hoplr overtreedt hier een gedragscode – of toch niet?!
Waar bij Nextdoor heel slim was gekozen om de brief te ondertekenen met de naam van de buurman, en dus impliceerde dat de brief was verstuurd door die buurman – wat voor de reclamecodecommissie betekende dat dit geen reklame was,maar slechts een uitnodiging van een buurman.
De brief die ik in de bus vond, word ondertekend met : ‘Met vriendelijke groet, Buurtnetwerk Hoplr‘. Onderaan de brief staat het adres van hoplr. Dit is niet zo slim, want dit betekent dat dit wel ongeadreseerde reklame is… of toch niet? Ik meld mij aan voor Hoplr, en zie – net zo als bij Nextdoor – een wijk, Een burenlijst die met hun naam , straatnaam en beroep te zien zijn… niet allemaal, maar toch wel veel. Op zoek naar de mogelijkheden tot promotie – zie ik – Jawel een brieven uitnodigings mechanisme!
Maas in wet reklame-code?
Zoals bij Nextdoor kan een bewoner/gebruiker van de buurtapp brieven versturen! Dit is dus ‘Sociaal buurtnetwerk’ nummertje twee die op landelijke schaal gebruik maakt van deze onorthodoxe manier van werven.
Stroman voor de buurtapp
Deze slinkse constructie transformeert de betrokken buurtappgebruiker tot een gratis persoonlijke bezorger die ook nog eens als stroman dient om de Code verspreiding ongeadresseerd reclamedrukwerk te omzeilen. De bezorger voelt zich betrokken bij ‘de wijk’ – niet wetend dat dit meer is dan de buurt veiliger maken.
Een klacht bij de ReklameCode commissie zal simpelweg kunnen worden weggewuift vanwege deze functionalitiet. En ondanks uw postfilter of nee/nee stickers – zonder consequenties – de brief word bezorgd. Ik schreef hier al eerder over, het is een vorm van oneindige brievenbus spam die niet te stoppen is, tenzij u uw brievenbus dichttimmert. Als ik zou aan hoplr zou vragen wie die brieven verstuurd zou kunnen hebben – of wie er recentelijk een pak uitnodigingsbrieven heeft besteld, zal dat -ivm privacy- ook nooit worden geopenbaart. Iemand ( maar nooit hoplr zelf ) heeft die brief in uw NEE/NEE brievenbus gestopt.
In een eerdere uitspraak dit jaar inzake Nextdoor, decimeerde de reclamecodecomissie de klacht tot hetvolgende:
Verweerder heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat de persoon die onderaan de brief is genoemd daadwerkelijk bestaat en als lid van de buurtapp Nextdoor <JOUWBUURT> opdracht heeft gegeven aan verweerder om de onderhavige uitnodiging te versturen.
23/04/2019 Uitspraak reklamecode comissie
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De Commissie wijst de klacht af.
Assumption is the mother of all fuckups.
Ook hoplr ontspringt deels de dans.
Bij een soortgelijke klacht is de uitspraak dan ook niet veel anders. Wat is dit voor waanzin? Het wordt tijd dat hier eens iets aan gedaan word, want als er aandacht is voor zo een onderwerp, worden de verkeerde vragen gesteld. Er worden pakketten van 500 stuks flyers gepromoot, hoe is dat geen ongeadreseerde reklame?
Asociaal netwerk.
Vol overtuiging spreekt hoplr van het naleven van de GDPR, maar er is nog meer dan de GDPR alleen. Er zijn 500 of meer uitnodigingsbrieven gratis te bestellen – kom op zeg! Er zijn gewoon regels en gedragcodes als het gaat om reklame. Misschien dat Hoplr die over het heeft gezien? Ik vindt dat onwaarschijnlijk – immers – in het recente Nextdoor debacle is ook aandacht besteed aan de wervingscampagne, en zijn er zelfs meerdere klachten (helaas) zonder success bij de reklamecodecommissie behandeld.
In mijn ogen, is het negeren of omzeilen van de opgestelde gedragscodes regelrecht asociaal. Het is gewoon onbehoorlijk gedrag. Hoe zou zoiets bedacht worden? Terwijl ik daaraan dacht, beeldde ik de vergaderkamer van Hoplr in waarin mogelijkheden voor expansie worden verkent:
“Wat nextdoor kan, kunnen wij ook. Dus we gaan ook brieven rondsturen, schijt aan de klachten die bij reclamecode binnenkomen, daar komen we wel mee weg.
Denkbeeldige Hoplr brainstorm-sessie tbv ledenwerving
In het slechtste geval betalen we een boete”
ReklameCodecommissie doe er wat aan!
Zolang de (onterechte) ontvanger met enige vorm van postfilter actief geen klacht indient bij de reclamecodecommissie, zullen deze praktijken voortduren. Andere bedrijven zullen volgen, totdat de reklamecodecomissie inziet dat dit een gewiekste manier is om via ongeadresseerde reklame je buurtapp te promoten.
Reclamevrij, hoe?
Betaalde dienst voor externe partijen. Hoplr werkt samen met lokale overheden en nutsbedrijven in kader van buurtgerichte communicatie en participatie. Het verstrekt licenties aan organisaties die actief zijn in de publieke sector. Deze partijen kunnen via een service dashboard buurtgericht communiceren. Externe partijen hebben geen inzage in de buurtberichten. Hoplr verstrekt alleen jaarlicenties aan partijen met een niet-commerciële insteek.
De doeleinden voor gegevensverzameling en verwerking bestaan onder andere uit (collectief het “Doel”): het uitvoeren van data analyses (uitsluitend via anonimisatie en aggregatie van Persoonsgegevens);
En toch krijg ik het gevoel dat men wel jouw data verkoopt aan derden. Dat het bij derde partijen terecht komt – is 100% zeker. In onderstaand plaatje ziet u in rood de (bij mij geblokkeerde) trackers.
D.m.v. het uitvoeren van data analyses (ook NA anonimisatie en aggregatie van Persoonsgegevens) zit hier nog genoeg waarde aan, zoals de NewYork Times afgelopen week liet zien in een artikel over locatie-tracking.
Veel persoonlijke details gedeeld
Het blijft mij een raadsel, waarom mensen zo makkelijk hun naam, een deel van hun adresinformatie of zelfs hun beroep willen delen in deze tijd..
Contact-adres Hoplr
U zoekt contact met Hoplr? – Of heeft u het postadres nodig om ze een verzoek om verwijdering van uw data via de ouderwetse manier versturen Of u wilt ze misschien een kerstkaartje sturen? Dat kan!
Op de uitnodigingsbrief staat hetvolgende adres vermeldt:
Waterhoenweg 3 – B- 9160 Lokeren, Belgie.
De inschrijving in de Nederlandse KVK geeft het volgende adres:
Ceresstraat 13, 4811 CA Breda Nederland.
Voor de zekerheid, beide aanschrijven!
mydatadoneright.eu
Overige informatie over de regels omtrent ongeadresseerde post.
LET OP: Onderstaande informatie helpt NIET tegen deze huidige vorm van wervings-reclame via uw brievenbus.
Wat kan ik doen als ik geen ongeadresseerde reclamefolders wil?
Wilt u geen reclamefolders (huis-aan-huisfolders) ontvangen, dan kunt u een speciale sticker op uw brievenbus plakken. U kunt deze sticker gratis afhalen bij uw gemeente.
Nee/nee-sticker en nee/ja-sticker
Als u geen ongeadresseerde reclamefolders meer wilt ontvangen, kunt u twee soorten stickers op uw brievenbus plakken:
– Nee/nee-sticker
Met de nee/nee-sticker krijgt u geen reclamefolders en geen huis-aan-huisbladen in uw brievenbus.
– Nee/ja-sticker
Met de nee/ja-sticker krijgt u geen reclamefolders meer in uw brievenbus, maar nog wel huis-aan-huisbladen.
Wat kan ik doen als ik toch ongeadresseerde reclamefolders ontvang?
Heeft u een sticker op uw brievenbus geplakt maar ontvangt u toch ongeadresseerde reclamefolders? Dan kunt u een klacht indienen bij de adverteerder of de verspreider van de reclame. Deze is verplicht uw klacht te onderzoeken en u binnen vier weken te antwoorden.
Mijn eerlijke mening is : Klacht indienen, en direct OOK bij reclamecode een klacht indienen. De response van Hoplr is ongetwijfeld een ‘gelikt’ emailtje met een excuus. – Ondertussen gaat de campagne door – want men zit er niet om vliegen te vangen – het is domweg ‘beleid’.
Kortom: Wilt u dat dit soort praktijken stoppen? – dan direct een klacht indienen bij de reklamecodecommissie.
Valt dit onder de Privacy Wetgeving?
Omdat de brieven niet specifiek aan u zijn gericht (uw naam en adres staan er niet op), is er geen sprake van gebruik van uw persoonsgegevens. De Wet bescherming persoonsgegevens is daarom niet van toepassing. Ook de Telecommunicatiewet geldt niet in deze situatie.
Gedragscodes
Wel heeft de Stichting Reclame Code twee gedragscodes vastgesteld waarin regels staan over de inhoud en de verspreiding van dit soort reclame: de ‘Code brievenbusreclame, huissampling en direct response advertising’ en de ‘Code verspreiding ongeadresseerd reclamedrukwerk’. U vindt deze codes onder Nederlandse Reclame Code op de website van de Stichting Reclame Code
In dit specifieke geval van de Hoplr brief, is de CODE VOR van toepassing.