Duur of duurzaam.
Bamboe verkeersborden, want duurzaam! – is dat wel zo?
Met slechts enkele leveranciers van bamboe verkeersborden die zeggen dat deze bamboe borden langer meegaan dan aluminium borden, lijkt nederland overtuigd van de stelling : ‘Bamboe verkeersborden duurzamer dan aluminium’
Als nuchtere hollander dacht ik iets anders. “Bamboe? – zijn ze gek geworden?”
Naast het feit dat de bamboe verkeersborden erg interessant straatmeubliar is ‘voor thuis’, vroeg ik mij af waarom hout langer zou meegaan dan aluminium – en kon niets verzinnen.
Lees ook : N211 – De duurzaamste weg
Het enige wat ik wel kon doen, is periodiek langs de borden gaan – en met eigen ogen bekijken hoe deze borden zich in de praktijk houden.
Kijk en beslis zelf…
16-sept. 2019
Locatie: Wilgenrijk Maassluis
22-09-2019
Locatie: Wilgenrijk Maassluis
Zoals je ziet, zijn de borden zeer onderhevig aan verkleuringen door de elementen. Er is witte en zwarte schimmel op de rand van het bord te zien.
Onderstaande foto is dit linkse bord wat HRGroep in diverse tweets gebruikt. ( hier op video )
Zo ziet dat er uit dus. niet heel erg hoopgevend. zo vondt Marleen Persoon dit ook, en stelde een aantal kritische vragen over de bamboe verkeersborden. want hoelang gáán die dingen nu echt mee?
Zoals de fotos weergeven, zal water, zand, hitte… en organismes die zich in kieren en scheurtjes gaan nestelen ervoor zorgen dat elk bamboe verkeersbord er minder ‘fris’ gaat uitzien dan je op de promo-plaatjes ziet.
Of je nu een bord in een vochtig bos neerzet, langs een proviciale weg in drenthe – of op de boulevard in Zandvoort.Warmte, kou, Zand, Zout, droogte en Vocht. Dit heeft allemaal effect op de levensduur.
En ja, hoe zit dat eigenlijk. Die levensduur?
Levensduur.
Op de borden prijkt overdadig groot een sticker met de ‘vervangingsdatum’ vermeld. Waar is dat op gebaseerd? en zit er garantie op een bord wat eerder moet worden vervangen? Wie draait er op voor de kosten van de vervanging?
Allerlei vragen die ik best wel belangerijk vindt en meewegen in de ‘carbon footprint’ in plaats van blind de ‘groene’ manier te bejubelen op basis van de woorden van de producent.
Het gevoel dat dit echt meehelpt aan het wereldwijde co2 probleem, en de levensduur-claim is een mooi middel om snel veel borden ‘weggezet’ te krijgen, maar hoe betrouwbaar is deze aangegeven levensduur?
UPDATE: De levensduur is gebaseerd op de lijmverbinding van de folie op het bord.
Hout is onderhoud.
Hoe dan ook, ikzelf heb er weinig goede hoop in. En een andere vraag is: “Willen we een straatbeeld van verweerde verkeersborden?”
De nu nog zo mooie frisse verschijning is slechts een fase.
Iedereen met houten tuinmeubelen of een boot heeft weet waar ik op doel. Hout == Onderhoud.
Hoe de houten palen zich gaan gedragen na veelvuldig onder geplast te worden door honden, is nog maar de vraag!
De komende tijd zal ik in iedergeval periodiek een update plaatsen van de staat van de borden in een vervolgpost..
Het duurzaamste verkeersbord?
Is bamboe nu het duurzaamst van alle verkeersborden?
Lees hier de uitslag van het onderzoek over ‘Het duurzaamste verkeersbord‘
Help mee!
Uiteindelijk willen we allemaal een beter milieu, en een toekomst voor onze kids. Dat neemt niet weg dat je ook kritisch mag kijken naar de beloftes van het bedrijfsleven wat gebruikt maakt van de ‘groene golf’ van ecologish verantwoorde producten.
Heb jij ook een Bamboe verkeersbord in jouw straat die er niet meer uitziet zoals op de ‘verkoop’ fotos? Houdtém goed in de gaten. En stuur mij een een foto van de staat van dat bamboe verkeersbord!
UPDATE: De houten palen, zoals te zien op de foto’s hebben (nog) geen FSC Certificatie – wat min of meer betekend dat er geen garantie is dat dit hout duurzaam geproduceerd is.
Lees ook over de bamboe verkeersborden langs de N211
Word vervolgt…..