Menu
For your information
  • Home
  • Dossiers
    • E-sigaret
    • Bamboe verkeersbord
    • Nextdoor
  • Over deze site
    • Privacybeleid
For your information

Home » Overige » Uitgelicht: Bamboe verkeers palen

Uitgelicht: Bamboe verkeers palen

Posted on 10 december 201910 december 2019 by jerryhopper

En waarom we niet opnieuw het wiel moeten uitvinden.

Omdat bamboe verkeersborden niet genoeg is, wordt ook ge-expirimenteerd met houten palen voor deze verkeersborden. Dit artikel gaat specifiek over de houten paal waar mee getest word in de openbare ruimte.

Er zijn 2 variaties : de Ronde variant is te vinden in Wilgenrijk in Maassluis. De vierkante variant is te vinden langs de N211. Over deze laatste variant wil ik het vandaag hebben.

De natuur geeft ons bamboe. En wat doen wij? – we snijden het in reepjes, impregneren het en plakken het aan elkaar, om zo een inferieure contructie voor een verkeerspaal te maken.

Omdat verkeersveiligheid iets is wat je niet te licht moet opvatten, is een stevige constructie van het wegmeubliair noodzakelijk – zo ook bij de Bamboe verkeerspaal. De constructie van deze paal is op zn minst opmerkelijk te noemen.

De constructie

De vierkante paal is opgebouwd uit verschillende segmenten. De manier van hoe deze segmenten zijn samengebracht is erg bijzonder : verlijmd. Verkeerspalen hebben te maken met wind en zuiging van het voorbijrazende verkeer, en dienen daarom uitvoerig getest te worden voordat deze goedgekeurd worden voor gebruik in de publieke ruimte.

Aan de hand van een aantal plaatjes zal ik laten zien wat er mis is met deze vierkante bamboe paal – met de focus op de constructie.

Situatie 1, 2 en 6 zijn aangetroffen bij de N211

Het plaatje schetst de zijaanzicht van de verkeerspaal, met het blauwe vlak als verkeersbord. De paal bestaat uit segmenten verlijmd bamboe.
De grijze pijlen geven de richting van de druk (wind/vlagen) waarmee de constructie te verduren heeft. De rode pijlen geven de kwetsbare plekken aan. Situatie 1, 2 en 6 zijn daadwerkelijk aangetroffen bij de N211.

Bovenaanzicht verkeersbord op vierkante bamboe paal.

Het bovenaanzicht geeft goed weer waar de zwakke plekken uit het vorige plaatje vandaan komen. De verlijmde segmenten worden door de krachten uitelkaar getrokken. De oppervlakte van het blauwe verkeersbord zorgt voor meer krachten op de verlijmde verbinding. Het bord fungeert als een soort ‘zeil’ zoals je op een boot ziet.

Situatie B1 ( de huidige situatie ) is veel ongunstiger dan situatie B2. Door de paal 90 graden te draaien, word de paal-constructie veel stijver – en dus steviger bestand tegen de krachten van de wind op het bord. Het kinderlijk eenvoudige truukje van het draaien van de paal, waarom is dit niet overwogen tijdens de ontwikkeling van deze paal?

Bamboe paal met missend paal-segment en verkeersbord langs de N211.

Stijve paal

De lagen bamboe lijken aan elkaar verlijmt, zonder andere bevestigingsmiddelen zoals bijv. schroeven of andere zekeringen. De keuze voor 2 lagen bamboe is curieus te noemen. Een 3 laags paal zou een veel stijvere constructie opleveren. Dit zijn de dingen die je op school leert, of als je wel eens bridgebuilder heb gespeeld.

Kortom, de vierkante bamboe paal is een nogal ongelukkige keuze als het gaat om verkeersveiligheid. Hoe deze constructie goedgekeurd kan worden voor gebruik, is mij een raadsel. Zoals onderstaand plaatje laat zien – deze palen staan pal naast de rijbaan!

De constructiefout, in de praktijk.

De hamvraag.

Bij mij rijst de vraag: De natuur geeft ons Bamboe, een superieur (houtig) product wat in zn natuurlijke vorm een verrijking is gebleken voor allerlei constructies. En wat doen wij? – we snijden het in reepjes, impregneren het en plakken het aan elkaar, om zo een inferieure contructie voor een verkeerspaal te maken, om aan het eind van de levensduur (of eerder) verbrand te worden . Hoe is dat duurzaam?

Dit – en andere vragen heb ik bij de Provincie, Rijkswaterstaat en de producent van de Bamboe verkeersborden neergelegd en zal ik later op terugkomen in een ander artikel.

Het wiel, opnieuw ondekt

De bamboe verkeerspaal in Wilgenrijk ( Maassluis) is wellicht rond – en immuum voor de bovenstaande constructiefouten, Toch voelt het allemaal heel erg alsof we opnieuw het wiel aan het uitvinden zijn.


Het probleem uit zich bij deze paal in mindere mate.

Voetnoot: De provincie Zuid-Holland was op het moment van mijn schrijven, –ondanks de wekelijkse inspectie– niet op de hoogte van het missende en onlangs vervangen bamboe verkeersbord.
Ook waren er geen geluiden bekend omtrent de gevaarlijke situatie met de verkeerspalen. – er is een inspectie beloofd.




Bent u uitgelezen, maar u heeft nog meer trek in bamboe materiaal ? lees ook:
* Duurzaam verkeersbord na een jaar al vervangen.
* N211 – De duurzaamste weg
* Bamboe verkeersborden

Gerelateerde artikelen:

  1. Duurzaam verkeersbord na een jaar al vervangen.
  2. Bamboe verkeersborden
  3. En het meest duurzame verkeersbord is…
  4. N211 – De duurzaamste weg
  5. Elsevier gijzelt de wetenschappelijke vooruitgang met haar verdienmodel.
  6. Ingezonden bamboe verkeersborden fotos : Coevorden
  7. Bamboe verkeersborden fotos uit Dordrecht.
  • dossier-bamboe


  • geplaatst door jerryhopper

    JerryHopper is applicatie ontwikkelaar, neust al 23 jaar rond online en is een typische internet-dinosaurus. Houdt van Techniek, predikt Open-Source en is gek op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van Software, beveiliging en andere curiositeiten. Duurzaamheids criticus. runt ook een engelstalig tech/gaming blog -

    Tip ons!

    bezoek onze Telegram groep!

    Categorieën

    • Duurzaam
      • Bamboe
      • Kerkhof van de Duurzaamheid
    • Gezondheid
      • E-sigaret
        • Research
    • Milieu
    • Overige
    • Politiek
    • Privacy
      • Nextdoor
    • Technologie
    deelscooters gosharing felyx

    Duurzaam verkeerbord na een jaar al vervangen

    Archieven

    • februari 2023
    • januari 2022
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • maart 2019
    • september 2018
    • april 2018
    • juli 2016

    Tags

    authoriteit persoonsgegevens blackface buurtapp chemours clickbait cookies corona deelscooter dossier-bamboe dossier-esigaret dossier-nextdoor-buurtapp dupont duurzaam esigaret etniciteit europees parlement genx getijdecentrale gezondheid gosharing KIJK kijktip LOL milieu n211 nextdoor onderzoek opgelicht Pfas pfoa popcorn privacy ring rivm solar solar subsidie subsidie surveilance wetenschap wifi windturbines youtube zonneenergie zwarte piet zwartepiet
    ©2023 For your information | Powered by WordPress & Superb Themes