Bijna een jaar geleden werd de N211 geopend, en gepresenteerd als meest duurzame weg van nederland die zelfs co2 negatief is. Een weg met slimme snufjes die co2 negatief is… hoedan? – Ik nam een kijkje.
Het eerste wat me opvalt, zijn de lantaarnpalen met sensors, die de verlichting feller zetten als er een auto langsrijdt…. dit heb ik niet kunnen zien, omdat het donker dient te zijn voordat de verlichting aangaat.

Het tweede wat me opviel, is het missen van een bord. Vlak voor een rotonde tref ik een bordloze paal aan.. Misschien vandalisme?
vierkante palen bamboe verkeersbord gestolen? Het bord lijkt eraf gerukt, en een segment van de paal is mee losgekomen
Bamboe verkeersborden
Langs de gehele weg staan overal de bamboe borden. Wat opvalt is dat de borden nogal van kleur verschillen, en ook tref ik een bord aan wat is gaan ‘werken’ door vochtopname.
Zichtbare schade bamboe verkeersbord verbogen laag bamboe dit bord is ~1 jaar oud Voor nog geen schade te zien achteraanzicht bord met schade Zwarte schimmel onderaan zichtbaar closeup bamboe verkeersbord
Een duidelijker voorbeeld van wat water met hout doet, is hier goed te zien.
1 van de drie lagen van het bamboe verkeersbord is door vocht uitgezet, en los gekomen. Ook hier is -zoals in wilgenrijk- een zwarte schimmel aanwezig. Tot nu toe, is dit de ergste schade aan een bamboe verkeersbord dat ik heb gezien – en is niet heel erg hoopgevend moet ik bekennen.
Dit is dus een 1 jaar oud duurzaam verkeersbord.
Vangrail
De vangrail. Als ik deze zie valt mijn mond open van verbazing.
Een metalen rail, bekleedt met hout. Oftewel – een standaard vangrail, en daarop bevestig je hout… Hoe is dit duurzaam?
Elk METALEN paaltje waar de vangrail mee in de grond staat, zit ingeklemt door 2 stukken hout. Ook hier weer – hoe is dit duurzaam of co2 neutraal te noemen?
Metaal en hout, vormen een duurzame vangrail? Wat is er mis met een vangrail ZONDER hout? En waarom zijn de vangrails roestbruin?
Des te meer ik er over nadenk en kijk, terwijl het verkeer voorbij raast vraag ik mij af hoe dit veiliger kan zijn als een niet-met-hout beklede vangrail? is dit nu voor de show, of heeft dit ook echt een functie?
De extra segmenten hout, bevestigd op slechts enkele punten kunnen mijns inziens loskomen bij een flinke impact van een voertuig en de vangrail, die de extra houten laag van de vangrail afschraapt en zo het voertuig en/of bestuurder/passagiers ernstig beschadigd.
Het lange houten element bestaande uit vezels heeft – in tegenstelling tot de metalen vangrail – heel andere buig, breek en splinter eigenschappen!
metalen vangrail bekleed met hout roestbruin metalen vangrail met hout houten vangrails voor de goede sier. constructie mist bevestiging houten vangrail, vanuit auto beleving van weggebruiker
Waaraan moet een voertuigkering voldoen?
• de geleiderailconstructie moet voorkomen dat een van de rijbaan geraakt voertuig in de gevarenzone (bijvoorbeeld obstakel, steil talud of diepe watergang) belandt;
• het voertuig mag niet door, over of onder de constructie ‘schieten’;
• een aanrijding met de constructie mag geen (ernstig) letsel aan de inzittenden veroorzaken;
• voertuigvertragingen zoveel mogelijk beperkt blijven;
• het voertuig moet zodanig worden geleid dat het niet op de rijbaan wordt teruggekaatst;
• de werking van de geleiderailconstructie moet na een (lichte) aanrijding zoveel mogelijk in tact blijven;
• bij een botsing mogen de constructie en/of de onderdelen ervan niet terecht komen op de rijbaan.
Bron: https://www.gwwtotaal.nl/2019/10/27/veilig-gebruik-van-voertuigkeringen/
Houten bushalte
De houten bushalte is van hout, en niet van bamboe? – waarom is dat?
De bushalte ziet er mooi uit van een afstandje. Dichterbij koment valt op dat het grote ‘infoscherm’ uit staat – of kapot is.
In de bushalte is een bankje te vinden, waarin waarschijnlijk accu’s opgeslagen zitten – die de USB en fiets-oplaadpunten voorziet van stroom. De bak is eenvoudig te openen met driehoeksleutel 9(!)
Als ik op het bankje plaatsneem, en naar boven kijk zie ik zonnepanelen op het dak, en…. klodders hars uit het hout druipen…. VLAK BOVEN HET BANKJE. Ik zou erg oppassen met uw hilfiger jas, in dit soort bushokjes.
Verder is – na 1 jaar – duidelijk te zien dat het hout op diverse plekken verzadigt is met vocht, en zit zwarte schimmel bij sommige dakranden.
Waarom hout beter zou zijn…. de producent geeft geen concreet antwoord.
Achteraanzicht bushokje Informatiescherm wat niet werkt. stijlvol. Oplaadpunten e-bike Hars druipt uit hout schimmel door vocht usb oplader in bushok verweer door water Hars druipt uit het hout boven het zitbankje verweer door vocht solar-panel specs van het bushok dak een bankje met usb aansluiting Bankje met USB power achteraanzicht bushok n211 solar dak van het bushokje N211 Usb laadpunt onder het bankje. Hout conditie boven zitplaats aanloop aanzicht duurzaam bushok zitplaats aanzicht E-bike oplaadpunt in bushok Totaalshot grote duurzame bushalte n211
Verlichting
De verlichting heb ik helaas niet kunnen zien, daar het nog licht was.
Volgende keer hoop ik dit bij nacht te kunnen bekijken.
Slimme straatverlichting Solar powered Soluxio – Flexol lightning verlichting n211 sensors op lantaarnpalen
Diverse zonne-energie
Langs de N211 zijn diverse toepassingen van zonne-energie te vinden.
hieronder een foto-collectie van deze toepassingen.
panelen langs de weg Dit is erg glad! getalletjes die waarschijnlijk iets zeggen over de besparing(?) zonneboom of solartree Zitbankje met zonnepaneel lichtjes in zonnepanel zichtbaar beschadigd Het dak van een bushok bushok met zonnepanelen Lantaarnpaal met zonnepanelen Beschadigd solar panel op fietspad zonnepaneel segment, in een berm horizontale panelen zijn minder zelf-reinigend. een niet te lezen info-paneel met leds & zonnepanelen solar tree zitbankje met solarpanels houten bushok totaalshot een zonne-boom zitplaatsen rond de zonneboom
Benieuwd welke snufjes er in en rond deze weg zijn geplaatst? Omroep WOS zette het op een rij.
Hoedan ook, de N211 is er in iedergeval nog, dat is namelijk niet iets wat je van elk duurzaam project kan zeggen.