Artiesten op twitter roepen vaak dat hun werk word gestolen door geautomatiseerde bots die t-shirts maken van populaire designs. Daar valt sinds kort geen speld meer tussen te krijgen!
Zo gaat het: Bots gelieerd aan t-shirt winkels monitoren twitterberichten voor reacties als “dat wil ik op een tshirt” “kan dit op een t-shirt?”.
Binnen enkele uren, verschijnt er op de tshirt-sites ( zoals amazon, A&H Merch, Toucan Style, Moteefe en anderen) het originele werk te koop zonder dit met de artiesten te overleggen, laat staan meedelen in de winst.
De enige manier om deze copyright-schending is tegen te gaan is via een traag ‘takedown’ proces. Het is een probleem voor kleine zelfstandige artiesten die social media platformen gebruiken om hun creaties te promoten, en daardoor bestolen worden.
Schilder Rob Schamberger lichtte dit toe in een tweet op 1 december
“Reageer nooit op iemands kunst op twitter met de tekst dat je dit wel op een t-shirt wilt. Bots pikken dit op en schenden de rechten van artiesten door hun gestolen designs te verkopen. Voor de artiest is het een is het tegengaan van dit soort schendingen een nachtmerrie”
Twittergebruiker @Hannahdouken vroeg hierna aan twittergebruikers of ze wilden reageren op een foto met de text : “This site sells STOLEN artwork, do NOT buy from them!” met een variant van “dit wil ik op een shirt”
U raad al wat er gebeurde…..
En toen brak de hel los. vele twittergebruikers plaatsten plaatjes van Disney, zoals Mickey Mouse – en riepen op om te reageren met als resultaat: Diverse winkels werden overspoeld met shirts met texten als : “Geen licentie van de Walt Disney Company / Dit is GEEN parodie! We hebben inbreuk gemaakt op het auteursrecht en willen worden aangeklaagd door Disney. Wij betalen ALLE gerechtskosten. “
Een andere Twitter-gebruiker was in staat een van de winkels te misleiden een shirt te maken met een foto van Mickey Mouse met de tekst: “China moet verantwoordelijk worden gehouden voor zijn misdaden tegen Oeigoerse moslims! Vraag het maar aan mij, Mickey Mouse! IP van het Disney-bedrijf! Ha-ha!”
Special Christmas Days get discounts for all product items at https://t.co/jqxGg4jfot, with the “XMAS15” coupon code.
— Agilent Hawking (@Agilenthawking) December 6, 2019
Mickey Mouse Just Ask Me T Shirt
Link Buy >>> https://t.co/aE25nP1pUj#Sweatershirt #outfits #trending #Trends #Hoodies #Sweater #christmas pic.twitter.com/vHsAZiQhEw
De winkels in kwestie werden overspoeld met shirts met de logo’s van Disney, Amazon, Google, Coca-Cola, Walmart en Apple met teksten van de strekking “Oproep voor juridische actie”, Maar ook shirts met Mario en Mickey Mouse met de tekst “Inbreuk op het auteursrecht” haalde het in online winkels. Een ander liet een tekening van de kont van een kat zien onder de omschrijving ‘exclusieve editie’.
Dit is typerend voor de manier waarop marktplatforms relatief makkelijk een platform bieden om frauduleuze goederen te kunnen vekopen.
Amazon bijvoorbeeld word overspoeld met gestolen kunstwerken, en de reactie hierop is te langzaam -of gebeurd er niets. Ook op instagram heeft last van deze praktijken. Maar Amazon heeft ook te kampen met een epidimie aan namaakspullen die aanhoudt ondanks dat het bedrijf zegt honderden miljoenen dollars te hebben geinvesteerd om dit te bestrijden. De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling schatte eerder dit jaar dat maar liefst 3,3 procent ($ 590 miljard) van de wereldwijd verkochte goederen vervalst is, grotendeels gevoed door online verkoop.
Terwijl grote bedrijven zoals Disney de middelen hebben om Intelectueel Eigendom-diefstal te bestrijden, doen onafhankelijke makers dat meestal niet. En aan de andere kant slaan auteursrechtverwijderingssystemen die op grote platforms zoals YouTube worden gebruikt, vaak media op die worden beschermd door wetten voor redelijk gebruik, terwijl makers kwetsbaar worden voor chantage via nepclaims over auteursrechten. Inspanningen om dit systeem te repareren, zoals de Copyright Alternative in Small-Claims Enforcement Act van 2019 (CASE Act), zouden de deuren kunnen openen voor een nog straffender auteursrechtsysteem dat meer auteursrechten mogelijk maakt. De hele zaak is een puinhoop.
“Als je een artiest bent en je ontwerpen worden gestolen, is dat uiterst frustrerend, omdat het hele proces zo geautomatiseerd en snel is, zijn er weinig dingen om dit te voorkomen, en het proces om deze winkels je werk te laten verwijderen is zo frustrerend en niet weerhouden ze ervan om het opnieuw te doen, ”vertelde @Hannahdouken Gizmodo via Twitter DM. “De shirts die ze verkopen zijn ook extreem goedkoop, dus mensen voelen waarschijnlijk meer geneigd om het te kopen en minder kans om de legitimiteit van sites te controleren, in plaats van te kopen in een kunstenaarswinkel waar ze daadwerkelijk een deel krijgen.”
“Ik weet niet zeker of dit überhaupt kan worden gestopt,” voegde @Hannahdouken toe. “Zelfs als Disney enz. Zou meedoen, zullen ze waarschijnlijk gewoon alle ontwerpen met tekens met handelsmerken verwijderen, terwijl de mensen die de sites runnen beloven het niet meer te doen, en kunst van veel kleinere en kwetsbare makers blijven stelen.”
@Hannahdouken raad klanten aan om twee keer na te denken voordat ze kunst kopen bij een online t-shirtverkoper om er zo voor te zorgen dat hun geld naar de originele makers gaan die het nodig hebben.
“Doe een google-image-search om zeker te zijn,” aldus @Hannahdouken “Vermijd de winkels die bekend staan om deze duistere praktijken, verspreid het woord over welke je niet kunt vertrouwen, en volg en steun individuele artiesten.”
Bron: Gizmodo