En dan nu een fraai staaltje ‘uitoefening van de macht’ door middel van burgervertegenwoordiging.
Wat is er aan de hand ? In Kopenhagen heeft bijkant iedereen en zn moeder een vreselijke hekel gekregen aan de rondgestrooide scooters in de stad.
De zwerfscooters zijn een fenomeen dat voortkomt uit de ‘deel-economie’ en leverde enorm veel overlast op. Daarom heeft Kopenhagen de deelscooter vakkundig uit het straatbeeld geveegd.

Een politiek akkoord in de burgervertegenwoordiging in de Deense hoofdstad verbiedt de verhuur van elektrische scooters in openbare ruimtes in het grootste deel van de binnenstad en de brugdistricten in Kopenhagen.
Dat stelt de burgemeester van Technologie en Milieu in de stad Kopenhagen, Ninna Hedeager Olsen (EL).
Concreet stelt de overeenkomst dat in gebieden met dichtbevolkte gebieden in centrale delen van Kopenhagen, men niet langer een van de vele scooters kan gebruik kunnen maken die in openbare ruimtes staan.
Ninna Hedeager Olsen zegt dat de ruimte veel beter gebruikt kan worden.
“Het is een verbod dat ze verhuurd mogen worden in openbare ruimtes waar we voorrang moeten geven aan ruimte. Er kunnen banken zijn, er kunnen zitplaatsen buiten zijn en al het andere ”, zegt ze.
Het is nog steeds mogelijk om elektrische scooters te huren in een winkel waar de klant na de reis de scooter kan terugbrengen. Maar ze mogen niet meer op straat gehuurd kunnen worden.
De elektrische scooterbedrijven die scooters in Kopenhagen hebben staan, hebben al besloten dat het niet langer mogelijk zal zijn om de scooters in het centrum van Kopenhagen te parkeren.
BRON: politiken.dk
In Nederland kampen we met een soortgelijk probleem met de deelscooters van ridefelyx, gosharing en ridecheck. Een overlast overzicht is te zien via de #felyxchallenge

Deze aanbieders bestaan bij de gratie van een niet bestaand ‘mobiliteits-probleem’ wat opgelost word door het stadsgezicht te vervuilen met lukraak geplaatste elektrische scooters.
Vanwege het ‘groene’ karakter van deze scooters word vaak gedacht dat de scooters beter voor het milieu zouden zijn. Maar het feit dat de scooters elektrisch zijn betekent niet dat deze dus automatisch beter voor het milieu zijn.
Kopenhagen zag in dat milieu-vervuiling niet alleen maar rokende uitlaten zijn. De zo gracieuze stad veranderde binnen een jaar naar een plek waar menigeen z’n nek brak over de lukraak geplaatste scooters.
Overlast van drankrijders, misbruik – en dienstverleners die herhaaldelijk hun gebruikers niet bleken te kunnen opvoeden, heeft uiteindelijk geleid tot deze rigoreuze ban van ‘e-mobility’
Simpel, Helder en doeltreffend beleid… Daar zouden we een voorbeeld aan moeten nemen!
UPDATE: Ridefelyx voorziet geen problemen.
Daar heeft #ridefelyx misschien wel een punt. Hun scooters zijn namelijk een veel groter obstakel dan de stepjes.
Inmiddels zijn er reeds 3 aanbieders in de grote steden actief, en als het aan https://legaalrijden.nl/ ligt zien we straks nog veel meer type voertuigen in het straatbeeld.