RTVUtrecht heeft vandaag reactie gehad van Nextdoor, met betrekking tot de verontrustende berichten van identiteitsfraude rond het buurt-app platform Nextdoor.
De stelling : Meerdere Houtenaren ontvingen onlangs per brief een uitnodiging om gebruik te gaan maken van de app, met als afzender een buurtbewoner. Die brievenschrijvers zeggen daar echter niks mee te maken te hebben en vrezen voor identiteitsfraude
Dat is zo goed als onmogelijk
Michel Visser van Nextdoor.
Het antwoord was niet verrassend, en is bijna een knip/plak reactie uit de klacht eerder dit jaar bij de reclamecodecommissie.
Quote uit het artikel : “Wij versturen alleen maar brieven op basis van wat er bij ons binnenkomt.” Visser zegt dat alle gebruikers de mogelijkheid hebben om buren uit te nodigen. Dat kan in de vorm van een brief. Het zou kunnen dat mensen daar te snel doorheen hebben geklikt zonder te zien wat ze deden, aldus Visser. “Maar we vragen wel twee keer of ze het zeker weten.”
Zoals ik al eerder beschreef in deel 2 van deze nextdoor-soap, is het niet zo eenvoudig om de uitnodigingen ‘per ongeluk’ door te klikken.
Wat vinden de nextdoor gebruikers er zelf van?
Heeft u vertrouwen in het antwoord van nextdoor, of heeft u misschien – net als Willem – uw bedenkingen bij, en ik kan geen betere plek vinden dan op de buurt-app zelf! Go Willem!
Update!
RTVOost heeft een meer uitgebreidde verklaring van Nextdoor, en meldt dat de politie een onderzoek instelt.
Opvallend is de extra informatie van Nextdoor :
Volgens de zegsman worden de brieven uitsluitend ondertekend met de voornaam: “Als er dan toch een achternaam bij is geplaatst, moet er iets fout is gegaan bij aanmelding via onze website.”
Ook deze uitspraak is byzonder. Indien er geen achtnaam bij staat – scheelt dat een hoop gedoe, en kunnen ontvangers van zo een brief – helemaal niet meer achterhalen wie deze uitnodigingen rondtstuurt! Dat komt maar 1 partij goed uit! – en raad u maar welke!
Komende dagen, vallen er diverse uitnodigingen op de deurmat bij adressen rond het Binnenhof. Zoals ‘Nieuwspoort’ maar ook bij de plenaire zaal en dergelijke. Deze brieven zijn getekend met ‘Willem v Oranje’ – en gelooft u mij – bij de aanmelding van Willem – is niets mis gegaan.
Michel Visser , beheerder van de landelijk opererende buurtpreventie-app wereldwijd opererende next-gen lead-tool Nextdoor laat weten dat er iets mis moet zijn gegaan:
“Vooropgesteld, ik kan met de hand op mijn hart beloven dat wij nooit brieven de deur uit doen zonder dat degene, uit wiens naam dit gebeurt, hier toestemming voor heeft gegeven….. ”
Maargoed, de politie start een onderzoek. En in deze 3 artikelen zijn alle kanten goed uitgelicht. Ik hoop dat er voor velen gedupeerden duidelijkheid is/komt, en ben ik erg benieuwd hoe dit ‘datalek’ & de perikelen rond de werving en beveiliging issues bij NextDoor uitpakt. Een mooie use-case voor wat de GDPR voor u en mij bij dit soort ‘apps’ kan betekenen.
Na al deze informatie, heb ik eigenlijk nog maar 1 vraag.
Beste Michel Visser van Nextdoor,
U pretendeert een veilige en besloten omgeving te creeeren als hulpmiddel voor buurtpreventie. Waarom belooft u dingen waarvan u zou moeten weten, dat u die niet kan nakomen?
Bij het verwerken van persoonsgegeven komen verantwoordelijkheden, zoals security assessments – en serieus omgaan met klachten.
Is er intern onderzoek geweest, naar de veiligheid van de app – ten tijde van de klacht bij de reclamecode commisie?
Hoewel ik u graag zou willen geloven dat u het oprecht meent, ben ik bang dat dit simpelweg een ‘damage control’ strategie is..
Kunt u mij, en alle leden misschien beloven dat er geen ‘boefjes’ stiekem de diverse nextdoor-buurten zijn ingeslopen en daar onze naw gegevens hebben gedownload?
Met vriendelijke groet,
Jerry Hopper – aka Willem van Oranje @ Nextdoor Den Haag.
( Verbolgen ontvanger van een brief, waar de buurman niet bewust van was )