Menu
For your information
  • Home
  • Dossiers
    • E-sigaret
    • Bamboe verkeersbord
    • Nextdoor
  • Over deze site
    • Privacybeleid
For your information

Home » Politiek » Kopenhagen doet deel-economie in de ban

Kopenhagen doet deel-economie in de ban

Posted on 14 oktober 202014 oktober 2020 by jerryhopper

En dan nu een fraai staaltje ‘uitoefening van de macht’ door middel van burgervertegenwoordiging.

Wat is er aan de hand ? In Kopenhagen heeft bijkant iedereen en zn moeder een vreselijke hekel gekregen aan de rondgestrooide scooters in de stad.

De zwerfscooters zijn een fenomeen dat voortkomt uit de ‘deel-economie’ en leverde enorm veel overlast op. Daarom heeft Kopenhagen de deelscooter vakkundig uit het straatbeeld geveegd.

Ridefelyx scooters bij de Nederlandse stranden

Een politiek akkoord in de burgervertegenwoordiging in de Deense hoofdstad verbiedt de verhuur van elektrische scooters in openbare ruimtes in het grootste deel van de binnenstad en de brugdistricten in Kopenhagen.

Dat stelt de burgemeester van Technologie en Milieu in de stad Kopenhagen, Ninna Hedeager Olsen (EL).

Concreet stelt de overeenkomst dat in gebieden met dichtbevolkte gebieden in centrale delen van Kopenhagen, men niet langer een van de vele scooters kan gebruik kunnen maken die in openbare ruimtes staan.

Ninna Hedeager Olsen zegt dat de ruimte veel beter gebruikt kan worden.

“Het is een verbod dat ze verhuurd mogen worden in openbare ruimtes waar we voorrang moeten geven aan ruimte. Er kunnen banken zijn, er kunnen zitplaatsen buiten zijn en al het andere ”, zegt ze.

Het is nog steeds mogelijk om elektrische scooters te huren in een winkel waar de klant na de reis de scooter kan terugbrengen. Maar ze mogen niet meer op straat gehuurd kunnen worden.

De elektrische scooterbedrijven die scooters in Kopenhagen hebben staan, hebben al besloten dat het niet langer mogelijk zal zijn om de scooters in het centrum van Kopenhagen te parkeren.

BRON: politiken.dk


In Nederland kampen we met een soortgelijk probleem met de deelscooters van ridefelyx, gosharing en ridecheck. Een overlast overzicht is te zien via de #felyxchallenge

Deze aanbieders bestaan bij de gratie van een niet bestaand ‘mobiliteits-probleem’ wat opgelost word door het stadsgezicht te vervuilen met lukraak geplaatste elektrische scooters.

Vanwege het ‘groene’ karakter van deze scooters word vaak gedacht dat de scooters beter voor het milieu zouden zijn. Maar het feit dat de scooters elektrisch zijn betekent niet dat deze dus automatisch beter voor het milieu zijn.

Kopenhagen zag in dat milieu-vervuiling niet alleen maar rokende uitlaten zijn. De zo gracieuze stad veranderde binnen een jaar naar een plek waar menigeen z’n nek brak over de lukraak geplaatste scooters.

Overlast van drankrijders, misbruik – en dienstverleners die herhaaldelijk hun gebruikers niet bleken te kunnen opvoeden, heeft uiteindelijk geleid tot deze rigoreuze ban van ‘e-mobility’

Simpel, Helder en doeltreffend beleid… Daar zouden we een voorbeeld aan moeten nemen!

UPDATE: Ridefelyx voorziet geen problemen.

Hi Jerry, leuk verhaal maar je laat even weg dat het in Kopenhagen om deelstepjes gaat. Een heel ander voertuigtype, die veel korte ritten maken en in grote hoeveelheden op straat aanwezig zijn. Dat is onvergelijkbaar met onze scooters (mopeds) in Nederland.

— felyx (@ridefelyx) October 14, 2020

Daar heeft #ridefelyx misschien wel een punt. Hun scooters zijn namelijk een veel groter obstakel dan de stepjes.

Daar gaan we weer. #felyxchallenge pic.twitter.com/aU5YXzjOjg

— Roel Siebrand (@roelsiebrand) October 11, 2020

Inmiddels zijn er reeds 3 aanbieders in de grote steden actief, en als het aan https://legaalrijden.nl/ ligt zien we straks nog veel meer type voertuigen in het straatbeeld.

Geen gerelateerde posts.



geplaatst door jerryhopper

JerryHopper is applicatie ontwikkelaar, neust al 23 jaar rond online en is een typische internet-dinosaurus. Houdt van Techniek, predikt Open-Source en is gek op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van Software, beveiliging en andere curiositeiten. Duurzaamheids criticus. runt ook een engelstalig tech/gaming blog -

Tip ons!

bezoek onze Telegram groep!

Categorieën

  • Duurzaam
    • Bamboe
    • Kerkhof van de Duurzaamheid
  • Gezondheid
    • E-sigaret
      • Research
  • Milieu
  • Overige
  • Politiek
  • Privacy
    • Nextdoor
  • Technologie
deelscooters gosharing felyx

Duurzaam verkeerbord na een jaar al vervangen

Archieven

  • februari 2023
  • januari 2022
  • mei 2021
  • april 2021
  • maart 2021
  • februari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augustus 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • mei 2020
  • april 2020
  • maart 2020
  • februari 2020
  • januari 2020
  • december 2019
  • november 2019
  • oktober 2019
  • september 2019
  • augustus 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • maart 2019
  • september 2018
  • april 2018
  • juli 2016

Tags

authoriteit persoonsgegevens blackface buurtapp chemours clickbait cookies corona deelscooter dossier-bamboe dossier-esigaret dossier-nextdoor-buurtapp dupont duurzaam esigaret etniciteit europees parlement genx getijdecentrale gezondheid gosharing KIJK kijktip LOL milieu n211 nextdoor onderzoek opgelicht Pfas pfoa popcorn privacy ring rivm solar solar subsidie subsidie surveilance wetenschap wifi windturbines youtube zonneenergie zwarte piet zwartepiet
©2025 For your information | Powered by WordPress & Superb Themes