Zoals beloofd, zou ik een periodieke update geven over de Bamboe verkeersborden. Het is alweer 2 maanden geleden dat de fotos geplaatst werden, dus tijd voor een update.
We nemen opnieuw een kijkje bij een van de borden in Wilgenrijk, en zoals de rechterfoto duidelijk laat zien in twee maanden, is de bovenkant van het bord een heel stuk donkerder geworden..
Hoewel de rechter foto van een grotere afstand is genomen, is duidelijk te zien dat het weer veel invloed heeft op het bamboe. Hoewel op de N211 bord staat wat er nog slechter aan toe is – is nu al met redelijke zekerheid vast te stellen dat Bamboe verkeersborden geen langere levensduur heeft dan aluminium borden.
Uitgenodigd bij producent.
Vanwege mijn twijfels over de levensduur, heb ik contact opgenomen met HRSigns – de producent van deze borden.
Niet lang daarna kreeg ik antwoord. Naast de product-flyer die ik kreeg toegezonden, werd ik nog uitgenodigd bij de fabrikant. Omdat ik niet ben geinteresseerd in het productieproces – en ik de borden in het ‘wild’ kan aanschouwen, heb ik dit verzoek afgeslagen.
Tot op de dag van vandaag is er geen antwoord op de vraag waar de levensduur van 25 jaar op gebaseerd is. Desondanks, is het door mij aangewezen bord wel reeds vervangen.
Pilot in diverse gemeentes
Terwijl gemeentes zoals Roozendaal, Rijswijk, Alkmaar, Albrandswaard, Harderwijk en Leiden recentelijk een ‘pilot’ met deze verkeersborden heeft aankondigd of ingestart, vraag ik mij af…
Hoe duurzaam zijn tientallen pilots waar we de uitkomst al van weten?
N211 – Beschadigd bord stilletjes vervangen.
Ondanks de e-mail stilte van HR-Signing, is er wel degelijk iets gebeurd. Op de N211 – waar ik het beschadigde bord aantrof – is het bamboeverkeersbord nu vervangen!
De levensduur van dit Bamboe verkeersbord is ongeveer 1 jaar, heel anders dan in chocoladeletters word weergegeven op de achterkant.
Zoals te zien op de (oudere) linkerfoto, het zwaar gehavende bord, en op rechts – het vervangen bord. Opvallend is dat het bamboemateriaal van het ‘nieuwe’ bord aan de kant van de reflectie-folie donker verkleurd is door schimmel.
Duurzaam boven veiligheid.
Het lijkt erop dat hedentendage, duurzaamheid belangerijker is dan veiligheid. Door commerciele partijen wordt slinks ingespeeld op de duurzaamheids hysterie. Zodra het woord ‘duurzaam’ of ‘groen’ bij een product staat, is uw keuze snel gemaakt. wie wil er nu geen betere wereld?
Overal duiken krantenartikelen over bamboe op. Op Facebook wordt vol lof in comments gesproken over het duurzame karakter van bamboe. Bijna nergens is een kritisch geluid te vinden.
Ook over de vervanging van het bamboe verkeersbord heb ik nog wel wat aan te merken. Het viel mij op dat slechts 1 bord is vervangen – en er geen inspectie is gedaan naar het overige straatmeubliair.
En zo trof ik diverse borden aan, waarvan de bamboe bevestigings-palen uit elkaar vallen. Deze borden staan pal langs de rijbaan, en ik voorspel dat deze borden binnenkort op de rijbaan zullen vallen, bij een na -of- voorjaars storm. Maar het kan ook zomaar gebeuren na het langsrijden van een grote vrachtwagen.
En verder nog een ander weetje over Bamboe.
In bovenstaand artikel gaat alleen nog maar over bamboe verkeersborden, maar er is meer! Mocht u onlangs nog een bamboe koffiebeker hebben aangeschaft, lees dan hier waarom herbruikbare koffiebekers van bamboe hartstikke gevaarlijk kunnen zijn.