En waarom we niet opnieuw het wiel moeten uitvinden.
Omdat bamboe verkeersborden niet genoeg is, wordt ook ge-expirimenteerd met houten palen voor deze verkeersborden. Dit artikel gaat specifiek over de houten paal waar mee getest word in de openbare ruimte.
Er zijn 2 variaties : de Ronde variant is te vinden in Wilgenrijk in Maassluis. De vierkante variant is te vinden langs de N211. Over deze laatste variant wil ik het vandaag hebben.
De natuur geeft ons bamboe. En wat doen wij? – we snijden het in reepjes, impregneren het en plakken het aan elkaar, om zo een inferieure contructie voor een verkeerspaal te maken.
Omdat verkeersveiligheid iets is wat je niet te licht moet opvatten, is een stevige constructie van het wegmeubliair noodzakelijk – zo ook bij de Bamboe verkeerspaal. De constructie van deze paal is op zn minst opmerkelijk te noemen.
De constructie
De vierkante paal is opgebouwd uit verschillende segmenten. De manier van hoe deze segmenten zijn samengebracht is erg bijzonder : verlijmd. Verkeerspalen hebben te maken met wind en zuiging van het voorbijrazende verkeer, en dienen daarom uitvoerig getest te worden voordat deze goedgekeurd worden voor gebruik in de publieke ruimte.
Aan de hand van een aantal plaatjes zal ik laten zien wat er mis is met deze vierkante bamboe paal – met de focus op de constructie.
Het plaatje schetst de zijaanzicht van de verkeerspaal, met het blauwe vlak als verkeersbord. De paal bestaat uit segmenten verlijmd bamboe.
De grijze pijlen geven de richting van de druk (wind/vlagen) waarmee de constructie te verduren heeft. De rode pijlen geven de kwetsbare plekken aan. Situatie 1, 2 en 6 zijn daadwerkelijk aangetroffen bij de N211.
Het bovenaanzicht geeft goed weer waar de zwakke plekken uit het vorige plaatje vandaan komen. De verlijmde segmenten worden door de krachten uitelkaar getrokken. De oppervlakte van het blauwe verkeersbord zorgt voor meer krachten op de verlijmde verbinding. Het bord fungeert als een soort ‘zeil’ zoals je op een boot ziet.
Situatie B1 ( de huidige situatie ) is veel ongunstiger dan situatie B2. Door de paal 90 graden te draaien, word de paal-constructie veel stijver – en dus steviger bestand tegen de krachten van de wind op het bord. Het kinderlijk eenvoudige truukje van het draaien van de paal, waarom is dit niet overwogen tijdens de ontwikkeling van deze paal?
Stijve paal
De lagen bamboe lijken aan elkaar verlijmt, zonder andere bevestigingsmiddelen zoals bijv. schroeven of andere zekeringen. De keuze voor 2 lagen bamboe is curieus te noemen. Een 3 laags paal zou een veel stijvere constructie opleveren. Dit zijn de dingen die je op school leert, of als je wel eens bridgebuilder heb gespeeld.
Kortom, de vierkante bamboe paal is een nogal ongelukkige keuze als het gaat om verkeersveiligheid. Hoe deze constructie goedgekeurd kan worden voor gebruik, is mij een raadsel. Zoals onderstaand plaatje laat zien – deze palen staan pal naast de rijbaan!
De hamvraag.
Bij mij rijst de vraag: De natuur geeft ons Bamboe, een superieur (houtig) product wat in zn natuurlijke vorm een verrijking is gebleken voor allerlei constructies. En wat doen wij? – we snijden het in reepjes, impregneren het en plakken het aan elkaar, om zo een inferieure contructie voor een verkeerspaal te maken, om aan het eind van de levensduur (of eerder) verbrand te worden . Hoe is dat duurzaam?
Dit – en andere vragen heb ik bij de Provincie, Rijkswaterstaat en de producent van de Bamboe verkeersborden neergelegd en zal ik later op terugkomen in een ander artikel.
Het wiel, opnieuw ondekt
De bamboe verkeerspaal in Wilgenrijk ( Maassluis) is wellicht rond – en immuum voor de bovenstaande constructiefouten, Toch voelt het allemaal heel erg alsof we opnieuw het wiel aan het uitvinden zijn.
Voetnoot: De provincie Zuid-Holland was op het moment van mijn schrijven, –ondanks de wekelijkse inspectie– niet op de hoogte van het missende en onlangs vervangen bamboe verkeersbord.
Ook waren er geen geluiden bekend omtrent de gevaarlijke situatie met de verkeerspalen. – er is een inspectie beloofd.
Bent u uitgelezen, maar u heeft nog meer trek in bamboe materiaal ? lees ook:
* Duurzaam verkeersbord na een jaar al vervangen.
* N211 – De duurzaamste weg
* Bamboe verkeersborden