Het zit niet erg mee met de duurzame projecten van de firma SolaRoad. Eerder berichtten we al over de gesloopte solaroad in spijkenisse, maar nu is ook schiphol aan de beurt.
Op 13 maart – een kleine week nadat op 7 maart de proef met de zonnepanelen voor zwaar verkeer begon werdt ook hier de weg afgesloten vanwege problemen met het zonnewegdek. Naast de losgekomen zonnepanelen en toplaag – was er ook vocht in de onderdelen aangetroffen. Reparatie blijkt onmogelijk – omdat de plekken waar de Zonnepanelen loskomen, niet van buitenaf bereikbaar is.
Ook in Spijkenisse voltrok dit jaar een soortgelijk drama met een ‘energie opwekkende weg’. Ook deze weg is een pilot project van Solaroad (een samenwerking met TNO en bouwbedrijf Strukton Civiel)
Geschiedenis van Solaroad
Al sinds 2014 test de firma Solaroad met deze ‘energie opwekkende’ wegen. In Krommenie bijvoorbeeld, loopt al 5 jaar een pilot met de Solaroad fietspad. Onlangs (januari 2019) besloot de provinciale staten NoordHolland een aandelenbelang in solaroad te nemen ter waarde van een half miljoen. Op youtube is een video van de staat van dit energie-opwekkende fietspad in krommenie, gedateerd: Maart 2019.
Is een solar-road een mogelijke oplossing voor het opwekken van duurzame energie? – hoe mooi het ook klinkt, dit is het waarschijnlijk niet.
Dit was ook de gedachte van David L Jones – een Australisch elektronisch ontwerp ingenieur, die wat berekeningen los liet op het fenomeen ‘solar roadways’
Kritiek op haalbaarheid & opbrengst zonnewegdek.
In juni 2014, plaatste David zn eerste video met een ongezouten -technisch onderbouwde- vraagtekens online. Niet veel later word David ook attent gemaakt op de tests met de solaroad hier in nederland. Gewapend met 4 kleuren whiteboardmarkers – rekent david in een nieuwe video uit in hoeverre de opbrengsten van solarroad realistisch zijn.
- Solaroad – 82KWh/m2
- Zonnepanelen op dak – 146KWh/m2
De conclusie? Natuurlijk kan een solar-road stroom opwekken – maar of dat realistisch is qua efficentie en onderhoud – niet echt.
In de praktijk kosten Zonnepaneel wegen vele malen meer, voor de helft van de opbrengst van reguliere zonnepanelen : Zonne-paneel wegen zijn 6x zo duur per opgewekte watt.
Ondanks deze publieke kennis, schrijft TNO op 7 maart trots dat ‘Zonneweg Solaroad op weg naar grootschalige toepassing’ – in het artikel word gesproken over de in totaal 150 meter als ‘belangrijke stap in de richting van grootschalige toepassing’ – geen woord over kosten,schade of opbrengsten. De techniek die SolaRoad daarvoor gebruikt zou de afgelopen vier jaar succesvol getest op 90 meter fietspad bij Krommenie en is inmiddels dermate doorontwikkeld dat het nu toegepast kan worden op de rijbaan.
Aandelen in een illusie
In Haarlemmermeer, waar in mei dit jaar de PVV fractie vragen heeft gesteld over ‘t laatste besluit van Gedeputeerde Staten, waarin het is besluit genomen om een kapitaalkrediet van meer dan een half miljoen euro ter beschikking te stellen voor een aandelenbelang in SolaRoad B.V..’
Diverse partijen zetten vraagtekens bij het rendement van deze investering.
Op de vraag van de PVV aan Gedeputeerde Staten of voor het besluit werd genomen een half miljoen ter beschikking te stellen bekend was dat zonnewegdekken kwetsbaar zijn, kwam in juni antwoord : ‘Provincie was niet op de hoogste van de kwetsbaarheid van de solaroad‘.
Hoewel er diverse publieke bronnen te vinden zijn over de tekortkomingen van zonne-paneel wegen, wist men dus niets van de kwetsbaarheden.
de kosten van 1 jaar Solaroad.
In december 2019 komt dan het vernietigende nieuws ‘Proef met weg op zonnepalen bij Schiphol mislukt‘. In een brief aan de proviciale staten laat gedeputeerde staten weten dat de informatie verkregen bij de pilot op schiphol – en het resterende budget wordt gebruikt voor de doorontwikkeling van solaroad fietspaden.
Volgens NH-Nieuws zijn de kosten van het geflopte Solaroad project ongeveer 1 miljoen euro. Gek, want in maart 2019 berichtte het AD al over de geflopte solar-road in spijkenisse.
In totaal staken de provincies Zuid- en Noord-Holland, TNO en aannemer Strukton 7 miljoen in dit testproject dat tot 2022 doorloopt. Dan moet duidelijk zijn of het systeem ook werkt op plekken waar zwaar verkeer overheen komt. Als dat het geval is, kunnen meer busbanen en wegen met zonnepanelen worden uitgerust.
Algemeen dagblad 15 maart 2019
Hoewel het lijkt alsof de solaroad bij schiphol ‘slechts’ 1 miljoen euro zou hebben gekost – is dit project onderdeel van diverse projecten door Nederland. Tot dusver is er in totaal door provincie Noord & Zuid-Holland voor 7 miljoen euro uitgegeven aan een duurzame illusie.
De toekomst van Solaroad
Met de kennis van deze (internationale) pilots met ‘zonne-wegdek’, word in december 2019 op de site van de provincie noord-holland de toekomst van de SolaRoad techniek beschreven. Met trigger-woorden als ‘proefwegdek‘ en ‘400 kilometer fietspaden‘ doen ons de problemen van dit project vergeten – en geven een idillish toekomstbeeld van 400 kilometer ‘duurzaam‘ fietspad wat een ‘belangerijke bijdrage‘ aan de ‘energie-transitie‘ kan zijn. Zonder dat er word gerept over de ‘enviromental Impact’ van dit project ( of de kosten/baten analyse ) – kun je zo bij elk ‘negatief beladen’ bericht toch een postieve gedachte bij de lezer achterlaten.
De grote verschillen in onderhoudskosten en opbrengsten in vergelijking met conventionele zonnepanelen op daken, en de praktijk-resultaten van een vijfjarig pilot met een fietspad in krommenie, lijkt de provincie nog steeds energie te willen steken in de toekomst van de solaroad.
Of dit komt door het het belang van een half miljoen in de BV Solaroad – is onduidelijk. Volgens de provincie Noord-Holland is het doel om uiteindelijk een bijdrage te leveren aan de duurzaamheidsdoeleinden.
De doorontwikkeling van SolaRoad op fietspaden moet onder andere uitwijzen wat een zonnewegdek betekent voor het dagelijks beheer en onderhoud, maar ook hoe de energieopbrengst verder kan worden gemaximaliseerd en hoe de sterkte en duurzaamheid van de toplaag kan worden verbeterd.
Provincie Noord-Holland
Maar hoe verging dan met de Solar-road in Frankrijk?
Het grootste *(duurzame?) zonnewegdek ter wereld, Aangelegd door de firma Wattway (dochter-onderneming van Colas) – leek volgens de promotie-video uit 2015 revolutionair. Echter de weg die 1 kilometer wegdek in Tourouvre-au-Perche (Orne) beslaat, blijkt (juli 2019) in de praktijk niet energiezuinig of economisch winstgevend. Naast problemen met de toplaag, geluidsoverlast en vervuiling, is de opbrengst van de zonnepanelen simpelweg bedroevend.
Zelfs rottende bladeren en onweersbuien bleken een risico te vormen in termen van schade aan het wegdek. Bovendien is de weg erg luidruchtig, daarom moest de verkeerslimiet worden verlaagd tot 70 kmh.
Na in het eerste jaar iets meer dan 50% van de verwachte 790 kilowattuur (kWh) per dag te hebben geproduceerd, voor een totaal van 149.459 kWh gedurende het jaar, genereerde de apparatuur 78.397 kWh in 2018 en 37.900 kWh sinds januari. Ondanks de Franse zon, bleek dit ver onder de verwachte opbrengst
Nu zijn de 2.800 vierkante meter zonnepanelen op de weg afgebroken, losgekomen en versplinterd, is ruim 100 meter verwijderd nadat ze te beschadigd waren om te repareren.
globalconstructionreview.com
Iets TE rooskleurige berekeningen.
Volgens het Franse Agentschap voor milieu- en energiebeheer zou slechts 4 meter van de verharde weg voldoende zijn om te voorzien in de elektriciteitsbehoefte van één huishouden, zonder verwarming. 1 kilometer zou een plaats met 5.000 inwoners voorzien van energie. Dit leidde tot berekeningen dat de 1.000 km aan bestrating met zonne-energie die 5 miljoen mensen van elektriciteit zou kunnen voorzien, ongeveer 8% van de Franse bevolking. Het bleek een illusie.
Dit nieuws bleef niet onopgemerkt, en ook over de resultaten van dit project (en de busbaan in spijkenisse) heeft David Jones -from down under- die in 2014 al waarschuwde over de efficientie & haalbaarheid van zonnewegen een video geplaatst.
Hij benadrukt – na analyse van de publieke gegevens van de reeds geflopte iniatieven- de ‘omgekeerde wereld’ waarin men een doel nastreeft die met bestaande oplossingen veel efficienter te behalen zijn.
Driving on solarpanels is not a good idea. Stop doing that!
David Jones – Electrical engineer EEV-Blog
Op kosten van de belastingbetaler.
Het franse project – 1 kilometer zonnewegdek, kostte in totaal €5 miljoen en werd gefinancierd door het franse ministerie van Milieu. De 2.800 vierkante meter aan aan waardeloze zonnepanelen zijn in vijf jaar tijd door Wattway ontwikkeld – op kosten van de franse belastingbetaler.
Geflopt of niet – de franse belastingbetaler heeft (kortstondig) kunnen genieten van 1 kilometer zonnewegdek – en dat is altijd nog 4x meer oppervlakte dan we tot dusver hebben gerealiseerd in nederland .
Kortom: Ook de franse pilot met ‘solar roadways’ blijkt een flop.
Solar-Roadways, in de USA.
Niet alleen in de EU blijken de Solar-Roads inefficient. De korte levensduur van deze innovaties blijkt een rode draad in deze duurzame ontwikkeling.
Youtuber ‘Thunderf00t’ nam een kijkje bij de Amerikaanse poging de wereld te redden met ‘Solar Roadway Technology’ in Idaho, en maakte een serieuze doch amusante video van dit fenomeen.
De panelen in deze video, lijken qua vorm en uitvoering erg veel op de recente nederlandse toepassingen, zoals te vinden langs de N211 de duurzaamste weg in Zuid-Holland. zonnepanelen met lampjes – als stoep of zitbankjes. Of de opbrengst hier ook bedroevend is – moet bij de n211 nog blijken uit een recent (nog niet gepubliceerd) onderzoek.
Ondertussen in nederland….
Maar ondanks dat de in de VS gevestigde zonneweg in het verleden een soortgelijk ontmoedigend lot heeft geleden, is er binnen de provincie Noord-Holland nog wel vertrouwen in de toekomst van zonnewegenfietspaadjes.
275 meter vooruitgang in 5 jaar.
Na vijf jaar ‘fietspad Krommenie’ en de wetenschap dat elk stukje zonneweg 3x minder energie opbrengt – en 6x meer kost dan conventionele zonnepanelen – plus een heleboel bijkomend onderhoud, hoop ik dat andere gemeentes/provincies in de toekomst onafhankelijk onderzoek laten doen naar de haalbaarheid – en zich beter laat informeren over vergelijkbare projecten uit het verleden, teneinde echte duurzame en (kosten/onderhouds) effectieve oplossingen te realiseren.
Ondertussen worden we op de website van SolaRoad,nl verwelkomt met de bijna hilarishe belofte van SolaRoad “At SolaRoad we are committed to accelerate the transition to a clean and beautiful world within one generation.” en slechts 1 klik verder een imposante lijst van projecten, waar ( van wat wij nu weten – in ieder geval) de een groot deel al compleet gefaald heeft.
- 100 meter Buslaan – Spijkenisse (NL)
- 50 meter zwaar verkeers-weg – Haarlemmermeer (NL)
- 10 meter fietspad – Haaksbergen (NL)
- 10 meter fietspad – Blauwe stad, Groningen (NL)
- 15 meter fietspad – Nantes Saint-Nazaire Port and Etampes (FR)
- 90 meter fietspad – Krommenie (NL)
SolaRoad: Een 5 jaar durende 7+ miljoen kostende illusie van slechts 275 meter die (tegen beter weten in) noodzakelijk zou zijn voor de energie-transitie.