Menu
For your information
  • Home
  • Dossiers
    • E-sigaret
    • Bamboe verkeersbord
    • Nextdoor
  • Over deze site
    • Privacybeleid
For your information

Home » Duurzaam » N211 Onderhouds rapportage!

N211 Onderhouds rapportage!

Posted on 30 juni 20206 juli 2020 by jerryhopper

Met de beste bedoelingen wil je als provincie een weg vernieuwen. Toegegeven, de oude weg was versleten door de talloze vrachtwagens die het westland dagelijks in en uitrijden.

Dus kwam er een plan voor een co2 negatieve weg, met allerlei innovaties die de weg co2 negatief zou maken. – maar HOE doe je zoiets? een weg is een dood ding, en eerdere tests met Solaroad liet al eens zien dat een weg energie laten opwekken nog niet zo makkelijk is.

Eerder schreef ik al over de N211 en de bamboe verkeersborden, gevaarlijke verkeerspalen, en de staat van alle houten elementen rondom dit project. Maar nu is er dan ook een onderhoudsrapportage – uitgevoerd door BAM-infra.

Dossier bamboe verkeersbord.

Verkeersborden niet in de rapportage

Ik vroeg deze rapportage op, en kwam tot de ontdekking dat in deze rapportage niets wordt vemeldt over de vervangen bamboe verkeersborden. Sterker nog, in de onderhoudstapportage word nergens melding gemaakt van deze innovatie.

Zijn de bamboe borden en palen geen deel van dit project? – is men het vergeten? – hoe kan het zijn dat het stokpaardje van het media-offensief achter de n211 nergens meer voorkomt?

Rapportage onderhoud innovatie : N211c Geeft Energie

De onderhoudsrapportage laat goed zien hoe weinig de innovaties eigenlijk met de weg te maken hebben. Van alle innovaties, zijn er slechts enkele die daadwerkelijk een bijdrage leveren aan ‘co2 negativiteit’ van de n211.

U raad het al, de meeste innovaties zorgen voor een eenmalige bijdrage van ‘co2 besparing’ – meestal bij het aanleggen zelf. Zoals: het gebruikte duurzame granulaat, of het co2 arme betonproduct dat is gebruikt.

De onderhouds-rapportage telt 27 elementen. Van deze 27 elementen hebben er slechts vier iets echt te maken met het concept ‘weg’ – en de bewegwijzering lijkt niet opgenomen in het rapport.

– Dynamische verlichting
– Laag Energie Asfalt beton *(LEAB),
– PV straatverlichting,
– Co2 arm betonproduct

Behalve de noodzakelijke oeverconstructie, zijn de overige elementen uit het rapport hoofdzakelijk ‘PV’ oplossingen. PV staat voor PhotoVoltaic – kort samengevat: Zonnepanelen.
Deze zonnepanelen zitten verwerkt in bushokjes, zonne-bomen, zonne-hagen, – en op daken van gebouwen rond de N211

Op mijn vraag hoeveel vierkante meter zonnepanelen er op deze gebouwen rond de n211 liggen, had de Provincie zuid-holland geen antwoord – wat op zn zachtst gezegt bijzonder te noemen is.

Oppervlakte onbekend, wel de co2-compensatie

In het monitorings-overzicht is te lezen dat de initiele co2 winst van de zonnepanelen op daken rond de n211 geschat was op 6075ton co2. Bij de monitoring is deze 13181ton co2. Waar komt deze (verdubbelde) reductie vandaan? – Simpel,er zijn meer panelen geplaatst dan initieel is aangeboden.

Groter aantal panelen rondom N211 zorgen voor de goede sier.

Wat wel is af te lezen op het bord dat naast de N211 staat, is de co2 besparing. Is dit cijfer wel representatief, als er innovaties niet worden gemonitored en de Co2 impact van het vervangen of onderhoud – niet wordt meegerekend?

Toen ik de provincie benaderde met de vraag of men op de hoogte was van het vervangen bamboe verkeersbord – of de zwakke constructie van de houten palen waar de bewegwijzering aan gemonteerd zit, kreeg ik wederom geen antwoord wat mij gerust stelde. – Nadat ik de provincie confronteerde met de fotos, kon men slechts vertellen dat men niet op de hoogte hiervan was..

  • bamboe verkeersbord
    20 Oktober 2019.

Nu deze rapportage ook nog het onderhoud van de bamboe verkeersborden compleet negeert, – en de belabberde contructie van de palen voor de verkeersborden, vraag ik mij af of deze projecten daadwerkelijk iets bijdragen aan een beter milieu.

Zelfs de onderhoud van de bushokjes, schetst een vertekenend beeld van de werkelijkheid. Fotos van Voor en Na het onderhoud, laten niet zien hoe de houten constructies gehavent zijn door grafittie en het weer. De grafittie op het raam verwijderd, en alleen dit resultaat komt in de rapportage.

Het informatie-bord wat in het bushokje geplaatst is, is nog steeds stuk of uitgeschakeld.

Sola bicycle-road

Innovaties zoals het ‘Solar Fietspad’ geeft een bedroevend resultaat. deze oplossing levert slechts 50% van het beloofde rendement – wat nog best hoog is voor een ‘solaroad‘ achtige constructie.

Het solar-fietspad

De rapportage schetst ook een beeld van de het rendement over 80 jaar. Of in deze 80 jaar ook de Co2 word bijgeteld, die het vervangen van alle zonnepanelen zal kosten – is niet bekend.

Speeltuin N211

Speeltoestellen, Solar bomen, vangrails van hout+metaal, ronduit gevaarlijke houtconstructies die verkeersborden moeten dragen, houten verkeersborden die in het eerste jaar al sneuvelen – als dit de nieuwe weg is die wij inslaan om ‘duurzaam’ te bouwen houd ik mijn hart vast!

Het is illusie om te denken dat deze N211 een negatieve co2 afdruk heeft. Mogelijk heeft de N211 een lagere Co2 impact, maar zeker is dat zonder alle snufjes deze impact nog lager had geweest.

Een weg blijft nou eenmaal een weg.

De illusie van duurzame projecten staat of valt met het positieve gevoel dat we er over krijgen, totdat de werkelijkheid die inhaalt. Duurzaam begint bij het doel, de efficientie, en levensduur van een project.

Overal maar ruckzichlos zonnepanelen bij betrekken, en het project zo ‘groen’ te maken is slechts een excersitie voor de buhne. Duurzaam is anders.

Gerelateerde artikelen:

  1. N211, Bamboe en wat woei.
  2. Bamboe verkeersborden fotos uit Dordrecht.
  3. N211 – burger-inspectie
  4. Bamboe verkeersborden
  5. Elke dag, Vogel-gehakt dag.
  6. Energie transitie langzaam zichtbaar
  7. N211 – De duurzaamste weg
  8. Hoe is het met: Getijdencentrale Texel
  9. Gespot: GoSharing PowerRanger
  10. Dieren de dupe van deelscooters
  • dossier-bamboe
  • duurzaam
  • n211


  • geplaatst door jerryhopper

    JerryHopper is applicatie ontwikkelaar, neust al 23 jaar rond online en is een typische internet-dinosaurus. Houdt van Techniek, predikt Open-Source en is gek op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van Software, beveiliging en andere curiositeiten. Duurzaamheids criticus. runt ook een engelstalig tech/gaming blog -

    Tip ons!

    bezoek onze Telegram groep!

    Categorieën

    • Duurzaam
      • Bamboe
      • Kerkhof van de Duurzaamheid
    • Gezondheid
      • E-sigaret
        • Research
    • Milieu
    • Overige
    • Politiek
    • Privacy
      • Nextdoor
    • Technologie
    deelscooters gosharing felyx

    Duurzaam verkeerbord na een jaar al vervangen

    Archieven

    • februari 2023
    • januari 2022
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • maart 2019
    • september 2018
    • april 2018
    • juli 2016

    Tags

    authoriteit persoonsgegevens blackface buurtapp chemours clickbait cookies corona deelscooter dossier-bamboe dossier-esigaret dossier-nextdoor-buurtapp dupont duurzaam esigaret etniciteit europees parlement genx getijdecentrale gezondheid gosharing KIJK kijktip LOL milieu n211 nextdoor onderzoek opgelicht Pfas pfoa popcorn privacy ring rivm solar solar subsidie subsidie surveilance wetenschap wifi windturbines youtube zonneenergie zwarte piet zwartepiet
    ©2023 For your information | Powered by WordPress & Superb Themes