Terwijl er groepen zijn die zich hard maken om meer ruchtbaarheid te geven aan ons slavernij-verleden, zijn er ook partijen die zich bezig houden met de digitale slavernij. Een nederlandse claimgroep kondigde vandaag aan de strijd aan te gaan met techreuzen, die dagelijks uw profiel tientallen malen per dag aanbied en verkoopt op digitale veilingen.
De stichting met de naam The Privacy Collective, heeft een massaclaim ingediend tegen Salesforce en Oracle – twee grote Amerikaanse techbedrijven. De bedrijven zouden de persoonsgegevens namelijk misbruiken.
Wat houdt deze claim in? Volgens The Privacy Collective houden de bedrijfen ‘schaduwprofielen’ bij van internetgebruikers, en bij elk bezoek aan website word dit schaduwprofiel verreikt. Deze informatie word dagelijks tientallen malen aangeboden en verkocht op ‘realtime marktplaatsen’ voor advertenties.
De informatie die over bezoekers verzameld word, gebeurd via telefoons, apps en gewone websites – bijvoorbeeld met cookies. Het is een niet te vermijden fenomeen wat iedereen treft, en er worden miljoenen verdient zonder dat u er erg in heeft.
Dat juist Salesforce en Oracle doelwit is van de claimstichting komt omdat Salesforce en Oracle de afgelopen jaren door veel overnames een stevige positie heeft veroverd in de big datahandel.Oracle zegt dat het 3 miljard profielen heeft verzameld via 15 miljoen websites.
Verzoek tot handhaving
Op 20 mei 2019 verzocht Bits of freedom de Autoriteit Persoonsgegevens om handhavend op te treden tegen de realtime handel in digitale profielen. Bits of Freedom ziet vier problemen :
1 – Juridische grondslag ontbreekt
2 – Onvoldoende controle over verspreiding persoonsgegevens
3 – Ongeoorloofde verwerking bijzondere persoonsgegevens
4 – Effectieve uitoefening rechten onmogelijk
Voor zover wij weten, is er nog geen officiele reactie van Autoriteit persoonsgegevens.
‘De ad tech sector is zo groot en ondoorzichtig dat de hele Autoriteit Persoonsgegevens ingezet zou moeten worden om goed te handhaven, daar is de mankracht niet voor.’
Joris van Hoboken, hoogleraar aan de Vrije Universiteit van Brussel (fd)
ClaimCode
Nederland heeft sinds kort een nieuwe claimcode die stelt dat deze stichting schadevergoedingen namens de Nederlandse bevolking kan indienen. En zo heeft “The Privacy Collective” een schadeclaim voor tien miljoen Nederlandse internetgebruikers kunnen ingedienen en ze denken dat het ongeveer vijf miljard euro kan opleveren.
Natuurlijk maakt geld niet gelukkig en is deze zaak veel meer waard dan de mogelijke 5 miljard. De claim is een logische stap -na uitblijven actie van Autoriteit persoonsgegevens- om de real-time-bidding technologie aan banden te leggen.