Er gaat geen week voorbij of er zijn datalekken in het nieuws. Wat kan een crimineel met jou data? – die vraag stel ik mijzelf weleens, en soms levert dat best plausibele mogelijkheden op.
Afgelopen week in het nieuws: oplichters gebruiken bloedprik babbeltruuk.
Een ernstige zaak waar je de kriebels van krijgt… oplichters die je bloed aftappen. BIZAR.
Ik kan mij zo voorstellen dat de ‘doelgroep’ die deze oplichters zoekt, het liefst een ouder persoon zou zijn. Een ouder persoon heeft waarschijnlijk meer gezondheidsklachten dan een jonger iemand.
Met de achterliggende gedachte van de datalekken, moest ik opeens denken aan ‘targeted oplichting’ – zou dat reeel zijn?
Mijn hypothese:
- Een criminele bende verzint de bloedprik babbeltruuk.
- De bende koopt adres/leeftijds gegevens op het darkweb
- Men filtert alle 65 jaar en ouderen, en gaat op strooptocht.
U vindt dit te ver gezocht? Misschien is dat het ook. Maar het is wel een reeele mogelijkheid.
Een ander voorbeeld:
- een criminele bende zoek auto’s van een bepaald type om te stelen.
- de bende koopt een database van bijv. Alliance op het darkweb
- Men filtered op type auto’s, en gaat op strooptocht.
U vindt dit nog steeds te ver gezocht? – Hmm.
Misschien dat het Cambridge Analytica schandaal u misschien overtuigd.
- een bedrijf krijgt opdracht om bevolkingsgroepen te manipuleren.
- het bedrijf maakt apps, die specifieke informatie verzamelen
- het bedrijf koopt/verzameld via facebook data en maakt profielen
- het bedrijf maakt slimme advertenties die jou visie beinvloeden.
- jouw (en die van miljoenen anderen) gewijzigde visie – heeft invloed het politieke process, waar de opdrachtgever profijt van heeft.
Dit laatste voorbeeld is het meest tastbare voorbeeld dat ik kan bedenken, en dan zijn het niet eens echte criminelen ( hoewel daar nog over te twisten valt)
Zou het mogelijk zijn, dat oplichters, en andere snoodaards datalekken gebruiken als een kans? Ik denk van wel.
Dus is het advies: Wees achterdochtig als er iemand aan de deur komt of u aan de telefoon heeft. En BLIJF dit ook gedurende het gesprek. Hoe mooi of ernstig de aanbieding of dienst ook klinkt -de Vuistregel is : Ga alleen over tot aankoop of ga een contract aan als eerst rustig zich heb kunnen inlezen/informeren over de/het desbetreffende dienst/product en dit na 1 week nog steeds kan aanschaffen.
Ook al heeft u niets te verbergen, criminelen gebruiken elke mogelijkheid aan om u uw geld afhandig te maken. Ook dmv datalekken!