Nextdoor – de buurtapp – werd aangeprezen door gemeentes en soms ook politie. Op de nextdoor website prijkte een uiting van de Coördinator Media en Publiciteit, strategisch woordvoerder van de politie. En nu mag Ring – fabrikant van deurbellen met cameras, zich ook aan dat rijtje toevoegen. Steeds vaker zie je producten of diensten op een of andere manier gepromoot worden door overheids-instellingen/instanties.
Nieuwsuur besteedde aandacht aan het fenomeen Ring, en in de reportage komt naar boven dat er producten worden gepromoot via gemeentes/rijksoverheid. Een interessant detail word in de reportage gegeven, namelijk: hoeveel geld is er uitgegeven, en hoeveel Ring deurbel camera’s er zijn geinstalleerd. Dit geeft ons de mogelijkheid om te zien wat zo’n deurbel ons nou kost.
Deurbel pilot: de kosten
Spoiler: €461,13 per opgehangen deurbel
In een pilot van Ministerie van Justitie en veiligheid vergoed in totaal €143.875,00 over vier gemeentes. Daarvoor worden er 312 deurbel-camera’s geplaatst. Een snelle rekensom komt dan neer op €461,13 per opgehangen deurbel ( Een Ring-deurbel kost doorgaans ongeveer €200,00 )
Natuurlijk zijn er nog andere kosten dan de kostprijs. Het moet immers door iemand worden geinstalleert. Maar heel kort door de bocht, is de prijs per deurbel redelijk hoog. Natuurlijk is Ring heel erg blij met dit soort acties, Wat is er nou mooier dan dat het Ministerie van Veiligheid – jouw product aanschaft? Betere reklame is er niet!
De vragen
Maar is het slim om deurbel-camera data op amazon servers te parkeren? Daarvoor moet je de dienstenovereenkomst eens goed lezen, om te zien wat men met jou data doet. simpele vragen. Wat gebeurd er met dat beeld? Worden de gezichten gebruikt in het verbeteren van gezichtsherkenning? Komt jou gezicht in een database terecht waar anderen toegang toe hebben? Past dit product binnen de huidige privacy wetgeving?
Zoveel vragen zouden door het Ministerie van Justitie en Veiligheid eerst beantwoord moeten worden, en getoetst aan de wet. Pas daarna kun je een Pilot starten. Maar het lijkt erop dat er niemand binnen Ministerie hier enig aandacht aan heeft besteed. Er word blijkbaar geen informatie ingewonnen bij Authoriteit Persoonsgegevens.
Wie verzint die pilots?
Zijn er soms lobbyisten of zogenoemde ‘professionals binnen partijen die gemeentes en overheidsinstellingen er toe bewegen om op de een of andere manier producten/diensten promoten? Hoedanook is dit een zorgelijke ontwikkeling.
Hoewel ik er niets op tegen heb dat de politie op twitter promotie maakt voor de plaatselijke slotenmaker, is dat bij techbedrijven toch net iets anders. Ook lijkt het erop, dat er weinig kennis is – of wordt verspreidt onder gemeentes en politie – als het gaat om nieuwe of bestaande technoligieen/wetgeving – zoals security-cameras & privacywetgeving en dergelijke. Dit lijkt men nu dan eindelijk te gaan doen.
Authoriteit persoonsgegevens gaat nu ‘voorlichting geven’ aan politie en gemeentes.
Minister Grapperhaus
Aanzetten tot wetsovertreding
Minister Grapperhaus stelt dat slimme deurbellen die moeten voldoen aan de Nederlandse en europese privacyregels. Zijn eigen ministerie verdiept zich niet eens in diezelfde regels als men een pilot start, en zo burgers aanzet om de wet te overtreden.
Ik denk nog wel eens terug aan vroeger, toen ik mn eerste boete kreeg voor een opgevoerde brommer : Ik vroeg de agent : Die uitlaat komt gewoon bij de bromfietswinkel vandaan – en als die uitlaat niet mag, waarom mochten ze dan wel worden verkocht?
De logica hierachter ontgaat mij nog steeds, en is min of meer ook hier van toepassing.
Een auto word gekeurt, voedsel wordt aan tests onderworpen, bij speelgoed word de toxiciteit van het plastic getest. En bij privacy blijft het bij signalering door de oplettende burger of journalist, nadat het Ministerie Justitie van Veiligheid 312 privacy-schendede deurbellen bij burgers aan hun huis heeft vastgeschroeft.
Gelukkig heeft dit onderwerp nu de aandacht die het verdient, ook de helden van bits of freedom hebben geen goed woord over voor deze stunt pilot.
De uitzending
De nieuwsuur uitzending is hier terug te zien
De Slimme deurbel: het lijkt een succes, maar hoe zit het met privacy? De bel met ingebouwde camera wordt steeds populairder: inmiddels heeft zestien procent van de Nederlanders er een. Sommige gemeenten geven de bellen zelfs gratis weg aan mensen in wijken waar veel wordt ingebroken. Handig, maar de camera’s in de bellen kunnen ook permanent de openbare weg filmen. En dat mag niet.
Uitzending Nieuwsuur