En bijzondere plaatjes van de huidige staat – 2 jaar na oplevering.
Na de laatste inspectie van Juli 2020, werdt het wel weer eens tijd voor een update. Met een flinke storm voor de deur, namen wij opnieuw een kijkje bij de weg die energie geeft.
Houten verkeerslichten
Met frisse moed trotseren we het natte en winderige Nederlandse weer, en komen aan bij de Houten verkeerslichten. Het frisse aangezicht doet wat vreemd aan, maar echt heel lelijk is het ook weer niet.
Verlichting
Langs de weg vinden we zonnepanelen om de slimme straat-verlichting. Omdat het licht is, kunnen wij helaas opnieuw geen beelden van de ‘slimme’ lantaarnpalen maken.
Bushokje
Het bushokje is het meeting-point van de N211, alwaar een groot digitaal scherm prijkt. Al twee jaar verschaft dit scherm exact NUL informatie – uiteraard gevoedt door groene stroom van de zonnepanelen.
Waarom het digitale scherm het nooit heeft gedaan, kon niemand ons vertellen.
Vangrail
De vangrail is van ongegalvaniseerd staal, waardoor er sneller corrosie optreed. Om deze corrosie enigzins te verbloemen, zijn de vangrails bekleed door een stukje dode boom. Logisch – hout is immer circulair en duurzaam. Kortom: zolang de visuele perceptie een duurzaam gevoel geeft, is er draagvlak.
Maar ondertussen is het houten omhulsel zn frisse kleur al redelijk kwijt, en voor die kleur komen mooie bruine en groene tinten in de plaats. Qua biodiversiteit zit het met de vangrail wel goed, er begint al iets op te groeien!
Het circulaire aspect van de vangrail komt goed tot zn recht op de plek waar een stuk vangrail-bekleding is losgelaten. Een grote klomp hout ligt rustig te wachten tot het vermolmt is – en weer opgaat in de natuur.
Het Zonne-fietspad
Het Zonne-fietspad van EasyPath ligt er rustig bij. zonder dat wij het merken, wordt hier elke dag enorme hoeveelheden energie opgewekt. Zoals je kan zien – zijn deze zonnepanelen uitermate goed bestendig tegen de elementen en de belasting. Volgens de provincie Zuid-Holland is deze innovatie een beeldbepalend element.
In de berm, prijkt een flinke rij zonnepanelen op een verhoging. Innovatie M-23 dat de romantische naam ‘de Zonnehaag’ draagt. Ten tijde van ons bezoek merkte wij op dat een mogelijke onverlaat ook een paneeltje heeft meegepakt voor zn eigen duurzame idealen. Ook deze panelen zijn een lust voor het oog – en confronteert de passant met hoe je duurzame elementen in het straatbeeld kan opnemen.
Solarpath® en de andere in ontwikkeling zijnde duurzame innovaties en groene oplossingen dragen bij aan een positievere beleving, een gezondere leefomgeving, de transformatie naar duurzame steden en zorg voor een schoon milieu.
https://www.easypath.nl/product/solarpath/
Voor de fietsers die dagelijks dit pad kruisen, zal allemaal het een worst zijn. In de praktijk mag men blij zijn als er geen banden lek worden gereden.. Het is een kleine prijs die de co2-neutrale fietser moet betalen op de weg naar duurzaamheid.
Bewijzerings constructie
Terwijl wij ons rondje doen langs de diverse verkeersborden, viel op dat de bamboe verkeerborden het redelijk doen. Als je de grauwe verkleuringen en zwarte strepen geen probleem vindt natuurlijk. De borden gaan 20 jaar mee, en we zitten nu pas op 10%
De palen waar de (soms) absurd grote borden op worden gemonteerd beginnen nu ernstige verkleuringen te vertonen. De inferieure constructie van de paal doet mij denken aan mijn jonge jaren op de timmerclub.
Kieren, knullige inconsistente bevestiging, slechte technische constructie, gaten, uitstekende schroeven, scheuren en sporen van eerdere reparaties geven geen hoopvol beeld voor borden waar dag in dag uit zwaar verkeer langsraast.
Wij zetten al eerder grote vraagtekens bij de veiligheid van dit concept.
Asfalt
Tot slot het Asfalt. Bij dit bezoekje aan de N211 hebben wij extra gezocht naar sporen van het ‘asfalt collector’ systeem dat in het wegdek zou zitten. In januari dit jaar, vermeldde de NOS in een nieuwsartikel over deze innovatie. Wij hebben ze niet gevonden.
Hoewel er dus in allerlei communicatie word gesproken van een lange lijst van innovaties, blijk deze lijst in de praktijk een stuk minder lang. Het verhaal van de N211 hangt aan elkaar van gebroken beloftes, en is op zn minst misleidend te noemen.
De rapportage van de N211 is karig, maar bevestigd het ontbreken van innovatie M‐02 en M‐53. Zowel het energie opwekken uit asfalt, maar ook de ‘verwarmde weg’ zijn geen innovaties die terug te vinden zijn bij de N211
Geen asfalt collectoren dus, echter bij deze speurtocht kwamen wij vreemde strepen in het asfalt tegen. Wij zijn geen experts, maar dit lijkt niet een van buitenaf gecreeerde schade.
Coronabord
Langs de N211 staat sinds de corona-crisis een electronisch bord. Wij vragen ons dan meteen af: Draait dit bord op stroom wat door de n211 is opgewekt? Een vraag waarop wij u antwoord schuldig moeten blijven.
Het rommelt in de gemeente
In de gemeente Naaldwijk heeft wethouder Leen Snijders een interessant standpunt – Hij is niet zo happig op de houtige innovaties in het straatbeeld, en wij geven hem geen ongelijk…
Levert de n211 echt energie?
Daar heb ik lang over nagedacht, want er staat 1 innovatie op de rapportage die over het hele jaar energie levert. De innovatie M-21, PV-ABC Westland dak is dus de enige innovatie die aardig wat energie opwekt, maar wat is M-21 precies?
Innovatie M21 is simpelweg : Zonnepanelen. In 2014 was het bedrijventerrein ABC Westland Agri & Food in Poeldijk de grootste zonnestroom leverancier van Zuid-Holland. Let wel, dit was in 2014!. Met meer dan 16.000 panelen werd toen al 40 procent van het totale elektraverbruik van de verhuurde bedrijfspanden op het terrein duurzaam opgewekt.
Maar wat is nu het verhaal van de enige energie opwekkende innovatie M-21 van de N211? Simpel, de provincie koopt jaarlijk X aan energie uit het aanbod van de energie die word opgewekt door het bedrijventerrein ABC Westland Agri & Food in Poeldijk. Het is een contractje.
Men koopt groene energie in, en that’s it.
De energie die de N211 levert, word domweg ingekocht. Daar is niets innovatiefs aan.
Nu weet u ook meteen waarom de Provincie ons niet kon vertellen hoeveel vierkante meter aan zonnepanelen zijn gebruikt in het project.
[angry red smiley]
De energie opgewekt door m-23 de PV zonnehaag, m-26 PV Zichtscherm en m-28 het PV-Solar fietspad zijn dermate laag, mede omdat het onderhoud niet word meegerekend. Deze kleine innovaties zijn een druppel op de gloeiende plaat. Of de kosten van onderhoud lager is dan de opbrengst van deze innovaties is onwaarschijnlijk.
Het is schokkend om te constateren dat de grootste CO2-reductie (13000 ton van de 20000 ton jaarlijkse CO2-besparing) word geleverd wordt PV-panelen bij ABC Westland.
Levert de N211 dus energie? Wij zeggen volmondig NEE.
Conclusie
Hoewel de Provincie Zuid-Holland aangeeft dat er een wekelijkse inspectie plaatsvindt, zetten wij onze vraagtekens na het zien van de diverse gebreken. Het beeld dat in de media, of op de informatieborden word gegeven, staat mijlenver van de werkelijkheid.
Greenwashing? Zegt u het maar!
Dat Zonnepanelen niet bedoelt zijn als enige vorm van ‘wegdek’ was al langer duidelijk. Dave Jones van Electronic Engineering Vide Blog besteedde meerdere malen aandacht aan.
De vraag echter is nu: Hoeveel CO2 compenseren deze SolarPath panelen voor in het wegdek eigenlijk? wordt dat gemeten, of zijn het slechts modellen? Hoe vaak gaan een provincies of gemeentes nog in deze energie-hoax trappen?
In de praktijk dragen de innovaties bijzonder weinig bij aan daadwerkelijke co2 reductie, zolang het onderhoud/vervanging in de co2 calculatie niet wordt meegerekend. Het is een soort selectieve duurzaamheid. De spook-innovaties zorgen voor draagvlak voor een duurzaamheids-bubbel die naar mate de tijd verstrijkt – op barsten staat.
Tot op de dag van vandaag prijkt op de site van de provincie, een waslijst van innovaties – waarvan sommige nooit gerealiseerd zijn.
Wordt vervolgd!
Oplettende lezers-reactie!
Een van onze lezers mailden ons een reactie over dit artikel, en informeerde ons op een wel heel opmerkelijke passage in de Onderhoudsrapportage.
Naar aanleiding van dit artikel heb ik contact gehad met Easypath. Zij wisten mij te vertellen dat ze twee zaken hebben aangelegd.
- Een SolarPath. Dit is een fietspad met daarin verwerkt zonnecellen die stroom opwekken.
- Een ThermoPath. Dit is een fietspad met daarin verwerkt een soort vloeverwarming, die het wegdek verwarmt als het gaat vriezen. De warmtebron ken ik niet maar duidelijk is dat dit ThermoPath, in tegenstelling tot wat in de rapportage staat, geen energie bespaart! Het leidt dus ook niet tot CO2-reductie.
Paragraaf 3.21, uit de Onderhouds-rapportage, lijkt dus een broodje aap te zijn.
Kortom, Op de rapportage prijkt een innovatie met cijfers die zeggen dat deze innovatie Co2 bespaart. De essentie van deze innovatie is echter het tegenovergestelde : Het thermopath verwarmt het wegdek, en kan daarom nooit Co2 besparen.
English please!
English readers (hi EEVBLOG!) can read the alternative story on threadreaderapp
Watch the ‘it’s magic‘ video at youtube: https://youtu.be/rfOpRgdlspo