Weer een nieuw N211 topic? Jawel ! de nieuwe inzichten als gevolg van een lezers-reactie willen wij u niet onthouden.
Dankzij een oplettende lezer kunnen wij nu meenemen naar het mysterie van de N211 en het ThermoPath. We zullen de introductie kort houden, maar het komt ongeveer hier op neer:
De lijst van uitgevoerde innovaties bij de N211 is een stuk korter dan je op de site van de provincie Zuid-Holland aantreft. Met name het asfalt-collector systeem in het wegdek met WKO (Warmte Koude Opslag) systeem zijn vervallen.
Deze informatie is te vinden in de 1e Rapportage van de N211 die in juni 2020 werd gepubliceerd. Hierin word ook gesproken over een aanvullende innovatie, het Thermopath.
84 ton CO2 winst, door energie-opwekker die niemand energie levert.
Uit de door ons verkregen informatie van Easypath, de leverancier van deze innovatie blijkt dat het Thermopath voornamelijk een warmte-emitter is, en geen warmte-collector.
In communicatie, zowel op de website van Zuid-Holland en bijeenkomsten word door Provincie Zuid-Holland en BAM infra gesproken over innovaties die niet gerealiseerd zijn – of verkeerd zijn begrepen.
Kortom: Er word foutieve informatie verschaft, die een rooskleuriger beeld geven van de werkelijkheid.
De Tijdlijn.
Op 29 Mei 2020 ontvangen wij de n211 rapportage van de Provincie Zuid-Holland
Op 6 Juni 2020 organiseerde Kennisplatform CROW het Nationaal Congres Aanbesteden en Contracteren met als thema ‘Innovatie’. De N211 was hier een gespreksonderwerp.
Vandaag – Op de site van de Provincie Zuid-Holland en nieuws-outlets (NOS) word nog steeds gesproken over warmte-collectors in de N211, en deze onterechte claim creeert zo een onterecht rooskleurig beeld van het project.
Het Nationaal Congres Aanbesteden en Contracteren.
6/6/2020 – Op dit congres werd de N211 besproken aan de hand van deze presentatie. Gast-sprekers waren Kees Bergen, projectleider provincie zuid-holland en Marcel Geleijnse, bedrijfsleider bij BAM infra.
Op 15minuut 30 in dit filmpje, word er een vraag gesteld door Leonie van der Voort, die heel specifiek vraagt naar de opvang en opslag van energie dmv het wegdek.
Het antwoord dat word gegeven is opmerkelijk te noemen, en allerminst helder.
Er word gesproken over een WKO systeem, over een Fietspad van betonnen platen waar men warmte mee opvangt. Deze warmte word ‘ergens’ opgeslagen in de grond.
Volgens Marcel Geleijnse is het nog niet gelukt om naastgelegen bedrijven van warmte te voorzien, maar er is in de toekomst misschien een school die de warmte kan afnemen.
Het Thermopath.
Als de door ons gevraagde informatie bij de firma EasyPath correct is – dan heeft de provincie Zuid-Holland 2 producten afgenomen, namelijk het SolarPath en het ThermoPath systeem.
Het ThermoPath systeem staat op de website van Easypath omschreven als een verwarmings-element. Niet als warmte collector. Over welke innovatie spreekt Marcel Geleijnse nu eigenlijk?
Onderhoudsrapport: Aanvullende innovatie
Het onderhouds-rapport laat duidelijk zien dat er geen Asfalt collectoren zijn, en ook geen WKO systeem. Deze innovaties zijn immers vervallen, en is gecompenseerd door meer zonne-energie af te nemen bij ABC Westland dak, en de aanvullende innovatie …. het ThermoPath.
De ThermoPath innovatie blijkt dus later toegevoegd (en is in onze ogen geen warmte-collector). In de onderhouds-rapportage is qua onderhoud of status ook niets over dit thermopath terug te vinden, behalve in de bijlage.
Daar staat het Thermopath gecategoriseerd in een tabel onder “e-opwekking”. In tegenstelling tot wat de producent beweert, ziet men deze innovatie dus als een energie-opwekker! Verder vinden we een opmerking omtrent deze innovatie:
Er is een thermopath aangebracht en incl WKO. Deze kan aangesloten worden op de omgeving (bedrijven)
N211 Rapportage
Deze miniscule opmerking impliceert dat er toch een WKO installatie is, maar nog niet is aangesloten op de omgeving.
Samenvatting Co2-rapportage.
Ook de samenvatting Co2-rapportage is alles behalve duidelijk over wat er nu eigenlijk gerealiseerd is, en spreekt men plots over een ‘energieweg’ en de aanvullende innovatie M-03(?) ThermoPath. – erg verwarrend allemaal.
Ook wordt in de CO2 rapportage vermeld : Voor de toekomst is de verwachting dat er verbeteringen nodig zijn om de huidige prestaties te handhaven.
Dit is waarschijnlijk de meest loze kreet in het rapport – De huidige prestaties -wat co2 besparen betreft- zijn onder de streep NUL. Geen enkele innovatie van de N211 draagt bij aan enige co2 besparing.
De oppervlakte zonnepanelen die op het dak ligt van de grootste zonne energie-opwekker van Zuid-Holland, is geen N211 innovatie. Het is een beproeft concept wat niets te maken heeft met het aanleggen van de N211.
Als de prestatie op dit moment 0 is, dan is er voor de toekomst niet veel nodig om deze prestaties te handhaven.
Verwarring alom!
De rapportage, de woorden van BAM op het Congres, de informatieborden rond de n211, de website van de provincie Zuid-Holland en zelfs de NOS spreken over een innovatie die voor ons geheel onduidelijk blijken, en zelfs niet te bestaan!
Wij hebben daarom ook een aantal simpele vragen.
– Is er nu Wel of Geen WKO centrale, en is dat een open of gesloten systeem.
– Is het ThermoPath nu een energie opwekker, of een energie verbruiker?
– Is het ThermoPath nu innovatie A-01 of A-03?
– Welke samenstelling heeft de vloeistof die het ThermoPath gebruikt?
– Klopt de informatie omtrent de WKO wel, die op het congres innovatie & aanbesteding is verspreidt?
– Waren zowel BAM als PZH misschien niet op de hoogte van de 1e rapportage ten tijde van het congres?
– En hoe kan je volgens een rapportage 84 ton co2 winst boeken van een (nog te betwisten) energie-opwekker die niemand energie levert?
– Weet u zeker dat de innovaties met enige regelmaat worden gecontroleert?
Op één vraag hebben wij al antwoord, zoals is te zien in het bovenstaande plaatje. Op 06-04-2020 zette Marcel Geleijnse zijn paraaf onder de onderhouds-rapportage. Dit maakt zijn antwoord op de vraag op het Nationaal Congres Aanbesteden en Contracteren daarom zeer opmerkelijk.
Nuance
Nu we weten dat er een ThermoPath ligt, kunnen we concluderen dat er dus –dankzij het later toegevoegde ThermoPath– wel een WKO centrale is. Immers, de warmte die het ThermoPath in de winter nodig heeft, en in de zomer opneemt – dient opgeslagen te worden.
Navraag bij de producent van het ThermoPath, leert ons dat in het WKO systeem restwarmte van bedrijven kan worden opgeslagen. Dit betekent dat het WKO systeem, en het thermopath in essentie draaien op restwarmte van omliggende bedrijven.
Gezien het oppervlakte van het thermopath lijkt het ons zeer onwaarschijnlijk dat het Thermopath daadwerkelijk genoeg energie zou kunnen opwekkenom omliggende bedrijven van energie te voorzien.
Het is het nog niet gelukt om naastgelegen bedrijven van warmte te voorzien, maar er is in de toekomst misschien een school die de warmte kan afnemen.
Marcel Geleijnse
En hier zit waarschijnlijk de verwarring. Men lijkt in de veronderstelling dat het ThermoPath energie levert, maar in de praktijk komt het er op neer dat bedrijven hun restwarmte ‘kunnen’ opslaan in het WKO systeem – dat op zijn beurt deze energie -wanneer nodig is- terug kan geven aan het fietspad. – En dat is heel iets anders dan energie opwekken!
Pronken met niet bestaande veren?
Er wordt er tot op de dag van vandaag foutieve informatie verspreid op zowel de website van de provincie Zuid-Holland en BAM als op Seminars en bijeenkomsten waar beleidsmakers hun informatie opdoen en kennis vergaren voor mogelijke nieuwe aanbestedingen.
Maar als de informatie niet strookt met de werkelijkheid, is dat hoogst schadelijk voor het draagvlak voor toekomstige duurzame projecten. Het publiek krijgt immers een beeld voorgeschoteld dat domweg niet klopt, en het beoogde resultaat van het project wordt niet behaald.
Onderhoud ondermaats
Naast de vraagtekens rond de innovatie, zetten wij ook onze vraagtekens bij het onderhoud van de innovaties. Eerder is gebleken dat bamboe verkeersborden werden vervangen, zonder dat dat ergens in een rapport is beschreven.
Ook de houten paal-contructies bleken na onze inspectie ondermaats, en is provisorisch gerepareerd. Het Solar-fietspad ligt al maanden aan diggelen, zonnepanelen zijn gestolen, De houten vangrail bekleding vertoont al gebreken, en nu blijkt het ThermoPath fietspad ook al maandenlang beschadigd.
In Februari 2021 – hebben wij het ThermoPath bezocht, en merkte een bijzondere beschadiging op. Gezien de eerdere uitlatingen van de provincie over de periodieke controle van de innovaties, hebben wij deze beschadiging niet gemeld, om te zie hoe lang het zou duren tot de beschadiging aan deze innovatie zou worden opgemerkt en gerepareerd.
Een grondwarmtewisselaar is een ondergronds gesloten buizenstelsel waar een vloeistof (meestal water met antivries) doorheen wordt gepompt.
Informatie wko opslag – nbd-online.nl
Het ThermoPath is dusdanig beschadigd, dat de leidingen die de warmte-energie aan het wegdek afgeven bloot liggen. Het is niet onwaarschijnlijk dat de vloeistof uit het WKO systeem kan lekken, en daarmee mogelijk veel schade aan het systeem en milieu veroorzaakt.
Hoewel de provincie consequent aangeeft dat de innovaties regelmatig worden gecontroleerd, schetsen onze bevindingen een ander beeld.
Ondanks dat de Provincie-Zuidholland ons niet meer te woord wil staan krijgen wij geen antwoorden meer op vragen over bijvoorbeeld de samenstelling van de vloeistof in het thermopath. Toch hoop ik dat de provincie Zuid-Holland de vragen omtrent het ThermoPath en N211 kan beantwoorden die duidelijkheid verschaffen.