Met de beste bedoelingen wil je als provincie een weg vernieuwen. Toegegeven, de oude weg was versleten door de talloze vrachtwagens die het westland dagelijks in en uitrijden.
Dus kwam er een plan voor een co2 negatieve weg, met allerlei innovaties die de weg co2 negatief zou maken. – maar HOE doe je zoiets? een weg is een dood ding, en eerdere tests met Solaroad liet al eens zien dat een weg energie laten opwekken nog niet zo makkelijk is.
Eerder schreef ik al over de N211 en de bamboe verkeersborden, gevaarlijke verkeerspalen, en de staat van alle houten elementen rondom dit project. Maar nu is er dan ook een onderhoudsrapportage – uitgevoerd door BAM-infra.
Verkeersborden niet in de rapportage
Ik vroeg deze rapportage op, en kwam tot de ontdekking dat in deze rapportage niets wordt vemeldt over de vervangen bamboe verkeersborden. Sterker nog, in de onderhoudstapportage word nergens melding gemaakt van deze innovatie.
Zijn de bamboe borden en palen geen deel van dit project? – is men het vergeten? – hoe kan het zijn dat het stokpaardje van het media-offensief achter de n211 nergens meer voorkomt?
De onderhoudsrapportage laat goed zien hoe weinig de innovaties eigenlijk met de weg te maken hebben. Van alle innovaties, zijn er slechts enkele die daadwerkelijk een bijdrage leveren aan ‘co2 negativiteit’ van de n211.
U raad het al, de meeste innovaties zorgen voor een eenmalige bijdrage van ‘co2 besparing’ – meestal bij het aanleggen zelf. Zoals: het gebruikte duurzame granulaat, of het co2 arme betonproduct dat is gebruikt.
De onderhouds-rapportage telt 27 elementen. Van deze 27 elementen hebben er slechts vier iets echt te maken met het concept ‘weg’ – en de bewegwijzering lijkt niet opgenomen in het rapport.
– Dynamische verlichting
– Laag Energie Asfalt beton *(LEAB),
– PV straatverlichting,
– Co2 arm betonproduct
Behalve de noodzakelijke oeverconstructie, zijn de overige elementen uit het rapport hoofdzakelijk ‘PV’ oplossingen. PV staat voor PhotoVoltaic – kort samengevat: Zonnepanelen.
Deze zonnepanelen zitten verwerkt in bushokjes, zonne-bomen, zonne-hagen, – en op daken van gebouwen rond de N211
Op mijn vraag hoeveel vierkante meter zonnepanelen er op deze gebouwen rond de n211 liggen, had de Provincie zuid-holland geen antwoord – wat op zn zachtst gezegt bijzonder te noemen is.
In het monitorings-overzicht is te lezen dat de initiele co2 winst van de zonnepanelen op daken rond de n211 geschat was op 6075ton co2. Bij de monitoring is deze 13181ton co2. Waar komt deze (verdubbelde) reductie vandaan? – Simpel,er zijn meer panelen geplaatst dan initieel is aangeboden.
Wat wel is af te lezen op het bord dat naast de N211 staat, is de co2 besparing. Is dit cijfer wel representatief, als er innovaties niet worden gemonitored en de Co2 impact van het vervangen of onderhoud – niet wordt meegerekend?
Toen ik de provincie benaderde met de vraag of men op de hoogte was van het vervangen bamboe verkeersbord – of de zwakke constructie van de houten palen waar de bewegwijzering aan gemonteerd zit, kreeg ik wederom geen antwoord wat mij gerust stelde. – Nadat ik de provincie confronteerde met de fotos, kon men slechts vertellen dat men niet op de hoogte hiervan was..
Nu deze rapportage ook nog het onderhoud van de bamboe verkeersborden compleet negeert, – en de belabberde contructie van de palen voor de verkeersborden, vraag ik mij af of deze projecten daadwerkelijk iets bijdragen aan een beter milieu.
Zelfs de onderhoud van de bushokjes, schetst een vertekenend beeld van de werkelijkheid. Fotos van Voor en Na het onderhoud, laten niet zien hoe de houten constructies gehavent zijn door grafittie en het weer. De grafittie op het raam verwijderd, en alleen dit resultaat komt in de rapportage.
Het informatie-bord wat in het bushokje geplaatst is, is nog steeds stuk of uitgeschakeld.
Sola bicycle-road
Innovaties zoals het ‘Solar Fietspad’ geeft een bedroevend resultaat. deze oplossing levert slechts 50% van het beloofde rendement – wat nog best hoog is voor een ‘solaroad‘ achtige constructie.
De rapportage schetst ook een beeld van de het rendement over 80 jaar. Of in deze 80 jaar ook de Co2 word bijgeteld, die het vervangen van alle zonnepanelen zal kosten – is niet bekend.
Speeltuin N211
Speeltoestellen, Solar bomen, vangrails van hout+metaal, ronduit gevaarlijke houtconstructies die verkeersborden moeten dragen, houten verkeersborden die in het eerste jaar al sneuvelen – als dit de nieuwe weg is die wij inslaan om ‘duurzaam’ te bouwen houd ik mijn hart vast!
Het is illusie om te denken dat deze N211 een negatieve co2 afdruk heeft. Mogelijk heeft de N211 een lagere Co2 impact, maar zeker is dat zonder alle snufjes deze impact nog lager had geweest.
Een weg blijft nou eenmaal een weg.
De illusie van duurzame projecten staat of valt met het positieve gevoel dat we er over krijgen, totdat de werkelijkheid die inhaalt. Duurzaam begint bij het doel, de efficientie, en levensduur van een project.
Overal maar ruckzichlos zonnepanelen bij betrekken, en het project zo ‘groen’ te maken is slechts een excersitie voor de buhne. Duurzaam is anders.